• Titel
      not only FUTURISTS   [2015]
    • Voor
      4 stemmen, live electronica, geprepareerde piano/live electronica, drums, percussie en beeld
    • Tijdsduur
      60'
    • Beschrijving
      Een muziektheaterproject met als doel het uitvoeren van de poëzie, manifesten en de andere geschriften van de Italiaanse, Russische en Poolse futuristen uit het begin van de 20e eeuw (evenals de anti-futuristische schrijver S.I. Witkiewicz uit dezelfde periode). Het opnieuw creëren van de revolutionaire geest van hun originele uitvoeringen was echter slechts een uitgangspunt of een voorwendsel om een kijkje te nemen in onze hedendaagse samenleving door het 'prisma' van de vaak radicale ideologie en esthetiek van de futuristen.
    • Pers
      This exceptional concert conceived by Jerzy Bielski combines (non) music and theatrical performance to provide an hour-long (art) history lesson laced with humour (...)

      [Futurists is] a group of fearless thinkers who expose our common madness, our willingness to rush headlong into the fray without heeding the outcome. (…)

      They are not cute, they don't even try to be nice. They are loud, they are brash, they take no prisoners. They brought a goldfish and they're on a mission to show us that we have a problem, and it's only going to get worse.
      – The Critter (South Africa, Steve Kretzmann, Sep 13 2015)

    • Prijzen
      Gold Award op het Amsterdam Fringe Festival 2015 (Dioraphte Prijs)
    • Website
      www.futurists.nl/notonlyfuturists
    • Credits
      Concept en muziek: Jerzy Bielski
      Regie: Laura Jakschas (DE)
      Technisch advies: Felix Bousies (UK/BE)
      Stem/spel: Marko Ivic (HR), Kirstine Lindemann (DK), Pia Podgornik (SL), Jerzy Bielski
      Geprepareerde Piano/Live Electronica: Panos Iliopoulos (GR)
      Live Electronica: Akim Moiseenkov (NL)
      Drums/Gevonden Voorwerpen: Tristan Renfrow (USA)
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek, Amsterdam Fringe Festival, National Arts Festival (South Africa), Café OTO (London), Theater Bellevue, Theater Kikker, RASA,
    • Gesteund door
      Amsterdams Fonds voor de Kunst, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Fonds Podiumkunsten
    • Titel
      + - / , 1 = _ ; X %   [2016]
    • Voor
      3 vocalisten/dansers, live electronica en beeld
    • Tijdsduur
      35'
    • Beschrijving
      Tijdens een 'bestuursvergadering' verkennen vier performers de dagelijkse invloed van de wereld van banken en grote bedrijven op ons leven. Met ritme, stemmen, zorgvuldig bestudeerde bewegingen en gezichtsuitdrukkingen leggen ze de onderliggende boodschappen en verborgen doelen van die specifieke wereld bloot terwijl deze boodschappen en doelen gelijktijdig worden verdraaid en vervormd. Het publiek is een actieve deelnemer, in navolging van de obsessieve drang van de leiders om competitie en de wil om de verlangens en dromen van mensen te beheersen. Snelle, dynamische actie betrekt het publiek letterlijk bij de uitvoering, waardoor het een meeslepende ervaring wordt.
    • Pers
      Het succes van de voorstelling ligt niet alleen in het feit dat er met bescheiden middelen (stoelen, tafels, papier en een enkele beamer) overtuigend een heel universum wordt opgeroepen waarin de toeschouwers niet anders dan in mee kunnen gaan. Het succes ligt evenzeer in de tot detail uitgewerkte choreografie waarmee de makers in de vergader-arena verbeten, bijna agressief, de sfeer naar hun hand zetten. 
      – Theaterkrant **** (Nederland, Pieter Rings, September 2016)

      Dit is een voorstelling die je niet zomaar vergeet. (...) De manier waarop Bielski en Abouav theater maken is allesbehalve traditioneel.
      – Het Parool   (Amsterdam, Camila Bennink, September 2016)

      The true impact of + _ /, = _ X%  by composer Jerzy Bielski, comes with the delirious criticism of the irrational chaos of financial markets, using the means of systematic choreography. That’s why, we are delighted to say, that the project will continue and you will be able to revisit it soon.
      – Ballroom Review of Dance (Paris, Marie Juliette Verga, December, 2015)

      (…) in this funny and participative piece the composer closely looks at expectations, behaviors and troubles. The point of the game is to be as close to the audience as possible. In his recent works, the artist has been seeking to integrate the audience in a more and more participative way. It’s a new opportunity to experience/experiment with other forms of relationships between sound environment and viewers’ reception.
      – Royaumont Festival (Paris, Irène Filiberti, August 2015)

    • Prijzen
      Finalist van de Dance Élargie International Competition (Seoul, South Korea, 2016)
    • Credits
      Concept, muziek, tekst, scenografie: Jerzy Bielski
      Danse samenwerking: Sandra Abouav (FR)
      Muziek samenwerking: Stopcontact (NL)
      Uitvoerders: Sabine Rivière, Panos Iliopoulos, S. Abouav, J. Bielski
    • Uitgevoerd
      SPRING Festival (Utrecht), Festival de Royaumont (France), Amsterdam Fringe Festival, Gaudeamus Muziekweek, Gaudeamus Sessions (Utrecht) ING Arts Centre (Seoul)
    • Gesteund door
      Stichting Gaudeamus, Royaumont Foundation, Fonds Podiumkunsten
    • Titel
      MORE (White-Red-Black)   [2016]
    • Voor
      3 mimers/acteurs, geprepareede piano/live elektronica, elektrische gitaar, drums en percussie
    • Tijdsduur
      30'
    • Beschrijving
      Een anti-oorlogsstuk waarin de onderliggende doelen van directeuren van grote bedrijven, bankiers en politici worden blootgelegd, waardoor ze bloedige conflicten over de hele wereld beginnen en leiden. Deze collage van beelden, angstaanjagend en mooi tegelijk, soundscapes en precieze choreografieën contrasteert vaak met de melancholieke delen in het stuk, die de vredige, paradijselijke omgeving van het Bostheater benadrukken en onze afstand tot het geweld dat elke dag om ons heen plaatsvindt. Op een bepaald moment breken de artiesten dit contract en nemen zij de actie van het podium en brengen het dichter bij het publiek, zodat het uiteindelijk een heel nieuwe ervaring wordt.

      Het podium van het Amsterdamse Bostheater doet dienst als zee, of deze nou gevuld is met olie of met vluchtelingen. De opzichzelfstaande beelden in deze performance werken surreëel tegen de paradijselijke achtergrond van het Bostheater. Twee werelden komen samen die onze afstand of achteloosheid tot de 'andere wereld' blootleggen, die elke dag elk moment bestaat.

      Interdisciplinary piece for 7 performers (actors, dancers, musicians), putting the powerful people of the world (multinational corporation directors, politicians, bankers, etc.), next to the ones affected the most by their decisions (homeless people, soldiers taking part in wars, their civilian victims and refugees), confronted with the 'average public members'. The effects which come out of this are from highly poetic and lyrical up to absurd and hyper realistic, connected to our every day world, however intertwined with abstract musical and visual images and soundscapes.

      The piece is rich in unusual sound layers and strong visual elements. Dramatised and choreographed scenes are accompanied by spoken voice arrangements, live percussion, electronics, guitar and a prerecorded soundtrack.

    • Pers
      Muzikaal ijzersterk (...)
      – Het Parool  (Amsterdam, Sander Janssens, July 4, 2016)

      Jerzy Bielski laat enkele musici, drie spelers en een technicus/inspeciënt bezit nemen (dit is zeer letterlijk te nemen) van deze enorme ruimte, van dit sciencefictionkerkhof. Zij vertellen met hun voorstelling (More – White/Red/Black) een verhaal-dat-geen-verhaal-is, over zelfvoldane ego’s die zich net iets te comfortabel wanen en mede daarom worden overrompeld door een stroboscopisch uitgelichte war on terror. Als de drie spelers volledig voor halfdood in de touwen hangen en door de inspeciënt pre-mortaal onder de aarde worden gewerkt, vertellen de zoeklichten hoog boven ons dat wij nu aan de beurt zijn, wij kijkers op de tribune. Wat er daarna gebeurt verklappen we hier niet.
      – De Groene Amsterdammer  (Amsterdam, Loek Zonneveld, July 7, 2016)

    • Credits
      Concept, text, muziek, choreografie, scenografie, costuums, licht: Jerzy Bielski
      Scenografie Assistent: Maciej Nosal
      Acteurs: Eline van Gils, Joey Schrouwen, Mees Borgman, Maciej Nosal
      Geprepareede piano/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Drums/Percussie: Tristan Renfrow
      Gitaren: Jerzy Bielski
    • Uitgevoerd
      Amsterdamse Bostheater
    • Gesteund door
      Amsterdamse Bostheater
    • Titel
      Yes No!   [2017]
    • Voor
      7 uitvoerders (2 mimers, video, live elektronica, 3 orgel, piano, gitaar)
    • Tijdsduur
      60'
    • Beschrijving
      Manipulatie door reguliere media, grote bedrijven en politici en de invloed ervan op ons dagelijks leven. Het onderwerp van dit stuk wordt aangepakt door het gebruik van misleidende informatie en tegenstrijdige berichten (experimenteren met geluid en optische illusie) en door de aandacht van het publiek op hun eigen zintuigen te richten. Het stuk heeft als doel het publiek scherper en meer aandachtig te maken. Het geheel is een 60 minuten durend interdisciplinaire uitvoering voor video, MIDI-geprogrammeerde orgel(s) en podiumprestaties bestaande uit gedramatiseerde scènes, video en live-elektronica.

      De uitvoering is boeiend en vermakelijk, met veel precisie en betrokkenheid van alle artiesten en met de actieve deelname van het publiek - het stuk zal ook gericht zijn op het blootleggen van de verborgen manieren die worden gebruikt door nieuwsprogramma's en in reclame en politieke campagnes (afleiding van het grote publiek/de aandacht van het publiek weg van de echte problemen, de aandacht richten op iets anders, of zelfs de informatie 'vervaardigen' voor hun eigen doeleinden). Dit wordt bereikt op verschillende manieren: door op een creatieve manier de geluids- en optische illusie te verkennen met behulp van geluidsbronnen die niet zichtbaar zijn voor het publiek; door The Busy Drone en het Sauer-orgel ‘vanzelf’ te laten spelen; door verstild op te treden; door grenzen te vervagen tussen wat ‘echt’ en wat ‘niet echt’ is, tussen wat live is en wat vanaf ‘tape’ (of voorgeprogrammeerd op een computer) wordt afgespeeld en tussen wie of wat op het gegeven moment het geluid maakt of waar het geluid vandaan komt, enz...

    • Credits
      Concept, muziek, tekst, beweging, video: Jerzy Bielski
      Orgel: Jacob Lekkerkerker
      Orgel/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Mimers: Erwin Dörr, Marieke Dermul
      Video: Igor C. Silva
      Video/Lichten: Felix de Bousies
    • Uitgevoerd
      Orgelpark (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Orgelpark
    • Titel
      |__< \ 3 (tR/sLd.Nr_tK'm) [project #tristanisolde]   [2017]
    • Voor
      3 stemmen/dansers, live elektronica en percussie
    • Tijdsduur
      20'
    • Beschrijving
      Gebaseerd op de mythe van Tristan en Isolde zelf en niet zozeer op de aanpassing door Wagner of Lang. Gebruik makend van de verschillende kleuren van mannelijke en vrouwelijke stemmen en daarmee experimenterend, maar tegelijkertijd altijd het hoofdonderwerp van het stuk in gedachten houdend, namelijk liefde, met alle obstakels en de tragische context van het originele verhaal.

      Het verkennen van de mogelijkheden van stem (gezongen en gesproken, met gebruik van verschillende geluiden gemoduleerd in de mond, lettergrepen en uitgebreide technieken) speelt een grote rol in de uitvoering. Percussie en live-elektronica (live-verwerking, live sampling, vooraf opgenomen stemmen en andere geluiden) begeleiden de stem, waardoor een achtergrond en contrapunt wordt gecreëerd en er op verschillende manieren aan de hoofdactie wordt gerelateerd.

    • Credits
      Concept, regie, muziek, scenografie, kostuums: Jerzy Bielski
      Stem/dans: Ine Claes, Vincent van Woerkom, Jerzy Bielski
      Live-elektronica: Igor C. Silva
      Percussie: Tristan Renfrow
    • Uitgevoerd
      Muziekgebouw aan ’t Ij (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Silbersee
    • Titel
      The Monstrum Band   [2017]
    • Voor
      4 acteurs/muzikanten (zelfontworpen instrumenten, percussie, gevonden voorwerpen)
    • Tijdsduur
      60'
    • Beschrijving
      Het duistere verhaal van Frankenstein, uitgevonden door Mary Shelley, een Engelse schrijver uit de romantische periode, werd een inspiratie voor Mateusz Pakuła om een gloednieuw stuk te schrijven. Het is een vreemde catalogus van personages, die een gemeenschappelijke noemer delen - ze zijn allemaal gemaakt door de mens. Naast Frankensteins Monster herinnert een auteur Pinokkio en genetisch geprogrammeerde Eva, en gooit ze in een surreële vergadering. Hun therapeutische - muziek - sessie ontwikkelt zich tot een manifest van ideeën en opvattingen over de hedendaagse condities van de mensheid, de grenzen van interferentie in de natuur en waarde van sociale relaties en politieke systemen. De makers van de show verwijzen naar de tradities van het drama van de twintigste eeuw, maar gebruiken ook elementen van poppentheater, muzikale experimenten en het mixen van conventies, waarbij kijkers worden uitgenodigd om de wereld van originele vormen en onontdekte geluiden te ontdekken.
    • Pers
      (...) the authors managed to create something in between a theatre performance and a concert, in which not only a spooky atmosphere, humor (...) but also some ghastly music has its place. And what music that is! Wildly played on everything, which could be brought to a theater (buckets, chains, pipes, bowls, tin boxes, car’s guts, etc. etc.). The effect is great – this anarchist cacophony not only can be listened to but one indeed wants to do it. This, considering the set of bizarre contraptions, really sounds good. From the sort of a punk mantra, in which the peculiar company sings out, quite nicely, a protest song against a bad judgment of matter's lifelessness, all the way to a perverse bossanova about an almost broken tooth (music and instruments’ design – Jerzy Bielski).

      (...) music put together using bizarre instrumentations keeps up to the level.

      It's a real musical anarchy. Tugging chains in a tin bowl is so suggestive that you would like to try to tug yourself. The impression is even greater when this is done by a peculiar gallery of corpses from the club of Frankenstein. However, "The Monstrum Band" is by no means just an ominous rock-punk concert and the conventions’ game. It's definitely more than that.
      – Gazeta Wyborcza (Monika Żmijewska, November 27, 2016)

    • Website
      www.teatrkubus.pl/spektakle-dla-mlodziezy-i-doroslych/monstrum-band
    • Credits
      Regie: Robert Drobniuch
      Muziek, ontwerp van instrumenten, muziekcoaching: Jerzy Bielski
      Tekst: Mateusz Pakuła
      Scenografie: Jan Polivka
      Kostuums: Karolina Maksimowicz
      Toneelbeweging: Karolina Garbacik
      Dramaturgische samenwerking: Tomasz Damulewicz
      Scenografie assistent: Kamil Dziedzic
      Uitvoerders: Dagmara Sowa, Paweł Chomczyk, Błażej Twarowski, Andrzej Kuba Sielski
    • Uitgevoerd
      Teatr Lalki i Aktora “Kubuś”, Białostocki Teatr Lalek, Solniki 44 (Polen), Festiwal Konteksty (Poznań), Festiwal Maskarada (Rzeszów)
    • Gesteund door
      Teatr Lalki i Aktora “Kubuś” (Kielce, Polen), Grupa Coincidentia
    • Titel
      Celebration of Life   [2016]
    • Voor
      4 mimers/muzikanten (zelfontworpen instrumenten, percussie, gevonden voorwerpen)
    • Tijdsduur
      60'
    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Regie: Espen Hjort
      Ontwerp van instrumenten, coaching van mimers: Jerzy Bielski
      Scenografie: Ruben Wijnstock
      Kostuums: Brenda van Geffen
      Dramaturgie: Jessica Kuitenbrouwer
      Uitvoerders: Mees Borgman, Lotte Driessen, Steven Joles, Ervin Dörr
    • Titel
      The Disappearance of Mrs. Price   [2017]
    • Voor
      6 stemmen, rechtopstaande piano, tape, live elektronica, gevonden voorwerpen
    • Tijdsduur
      25'
    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Concept & regie: Sjoeke-Marije Wallendal
      Muziek, klanken concept, instrumenten: Jerzy Bielski
      Scenografie & kostuums: Sjoeke-Marije Wallendal
      Uitvoerders: Jerzy Bielski, Panos Iliopoulos, Eva Kijlstra, Anna van Diepen, Mervyn Groot, Aline Combe
    • Uitgevoerd
      SPRUIT Festival (Zwolle)
    • Gesteund door
      Kameroperahuis (Zwolle)
    • Titel
      Wodna Opowieść   [2017]
    • Voor
      stemmen, piano, bas, drums, fluit, gitaar, verschillende op WATER GEBASEERDE instrumenten en percussie
    • Tijdsduur
      55'
    • Beschrijving
      .
    • Website
      www.pleciuga.pl/spektakl/38/wodna-opowiesc
    • Credits
      Regie: Robert Drobniuch
      Muziek, ontwerp van instrumenten: Jerzy Bielski
      Tekst: Malina Prześluga
      Scenografie & amp; kostuums: Katarzyna Proniewska-Mazurek
      Toneelbeweging: Karolina Garbacik
      Uitvoerders: Paulina Lenart, Rafał Hajdukiewicz, Maciej Sikorski, Marta Łągiewka, Janusz Słomiński, Krzysztof Tarasiuk, Mariola Fajak-Słomińska, Mirosław Kucharski
    • Titel
      not only FUTURISTS   [2015]
    • Voor
      4 stemmen, live electronica, geprepareerde piano/live electronica, drums, percussie en beeld
    • Tijdsduur
      60'
    • Beschrijving
      Een muziektheaterproject met als doel het uitvoeren van de poëzie, manifesten en de andere geschriften van de Italiaanse, Russische en Poolse futuristen uit het begin van de 20e eeuw (evenals de anti-futuristische schrijver S.I. Witkiewicz uit dezelfde periode). Het opnieuw creëren van de revolutionaire geest van hun originele uitvoeringen was echter slechts een uitgangspunt of een voorwendsel om een kijkje te nemen in onze hedendaagse samenleving door het 'prisma' van de vaak radicale ideologie en esthetiek van de futuristen.
    • Pers
      This exceptional concert conceived by Jerzy Bielski combines (non) music and theatrical performance to provide an hour-long (art) history lesson laced with humour (…)

      [Futurists is] a group of fearless thinkers who expose our common madness, our willingness to rush headlong into the fray without heeding the outcome. (…)

      They are not cute, they don’t even try to be nice. They are loud, they are brash, they take no prisoners. They brought a goldfish and they’re on a mission to show us that we have a problem, and it’s only going to get worse.
      – The Critter (South Africa, Steve Kretzmann, Sep 13 2015)

    • Prijzen
      Gold Award op het Amsterdam Fringe Festival 2015 (Dioraphte Prijs)
    • Website

      www.futurists.nl/notonlyfuturists

    • Credits
      Concept en muziek: Jerzy Bielski
      Regie: Laura Jakschas (DE)
      Technisch advies: Felix Bousies (UK/BE)
      Stem/spel: Marko Ivic (HR), Kirstine Lindemann (DK), Pia Podgornik (SL), Jerzy Bielski
      Geprepareerde Piano/Live Electronica: Panos Iliopoulos (GR)
      Live Electronica: Akim Moiseenkov (NL)
      Drums/Gevonden Voorwerpen: Tristan Renfrow (USA)
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek, Amsterdam Fringe Festival, National Arts Festival (South Africa), Café OTO (London), Theater Bellevue, Theater Kikker, RASA,
    • Gesteund door
      Amsterdams Fonds voor de Kunst, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Fonds Podiumkunsten
    • Lees meer
    • Titel
      + - / , 1 = _ ; X %   [2016]
    • Voor
      3 vocalisten/dansers, live electronica en beeld
    • Tijdsduur
      35'
    • Beschrijving
      Tijdens een 'bestuursvergadering' verkennen vier performers de dagelijkse invloed van de wereld van banken en grote bedrijven op ons leven. Met ritme, stemmen, zorgvuldig bestudeerde bewegingen en gezichtsuitdrukkingen leggen ze de onderliggende boodschappen en verborgen doelen van die specifieke wereld bloot terwijl deze boodschappen en doelen gelijktijdig worden verdraaid en vervormd. Het publiek is een actieve deelnemer, in navolging van de obsessieve drang van de leiders om competitie en de wil om de verlangens en dromen van mensen te beheersen. Snelle, dynamische actie betrekt het publiek letterlijk bij de uitvoering, waardoor het een meeslepende ervaring wordt.
    • Pers
      Het succes van de voorstelling ligt niet alleen in het feit dat er met bescheiden middelen (stoelen, tafels, papier en een enkele beamer) overtuigend een heel universum wordt opgeroepen waarin de toeschouwers niet anders dan in mee kunnen gaan. Het succes ligt evenzeer in de tot detail uitgewerkte choreografie waarmee de makers in de vergader-arena verbeten, bijna agressief, de sfeer naar hun hand zetten. 
      – Theaterkrant **** (Nederland, Pieter Rings, September 2016)

      Dit is een voorstelling die je niet zomaar vergeet. (…) De manier waarop Bielski en Abouav theater maken is allesbehalve traditioneel.
      – Het Parool   (Amsterdam, Camila Bennink, September 2016)

      The true impact of + _ /, = _ X%  by composer Jerzy Bielski, comes with the delirious criticism of the irrational chaos of financial markets, using the means of systematic choreography. That’s why, we are delighted to say, that the project will continue and you will be able to revisit it soon.
      – Ballroom Review of Dance (Paris, Marie Juliette Verga, December, 2015)

      (…) in this funny and participative piece the composer closely looks at expectations, behaviors and troubles. The point of the game is to be as close to the audience as possible. In his recent works, the artist has been seeking to integrate the audience in a more and more participative way. It’s a new opportunity to experience/experiment with other forms of relationships between sound environment and viewers’ reception.
      – Royaumont Festival (Paris, Irène Filiberti, August 2015)

    • Prijzen
      Finalist van de Dance Élargie International Competition (Seoul, South Korea, 2016)
    • Credits
      Concept, muziek, tekst, scenografie: Jerzy Bielski
      Danse samenwerking: Sandra Abouav (FR)
      Muziek samenwerking: Stopcontact (NL)
      Uitvoerders: Sabine Rivière, Panos Iliopoulos, S. Abouav, J. Bielski
    • Uitgevoerd
      SPRING Festival (Utrecht), Festival de Royaumont (France), Amsterdam Fringe Festival, Gaudeamus Muziekweek, Gaudeamus Sessions (Utrecht) ING Arts Centre (Seoul)
    • Gesteund door
      Stichting Gaudeamus, Royaumont Foundation, Fonds Podiumkunsten
    • Lees meer
    • Titel
      MORE (White-Red-Black)   [2016]
    • Voor
      3 mimers/acteurs, geprepareede piano/live elektronica, elektrische gitaar, drums en percussie
    • Tijdsduur
      30'
    • Beschrijving
      Een anti-oorlogsstuk waarin de onderliggende doelen van directeuren van grote bedrijven, bankiers en politici worden blootgelegd, waardoor ze bloedige conflicten over de hele wereld beginnen en leiden. Deze collage van beelden, angstaanjagend en mooi tegelijk, soundscapes en precieze choreografieën contrasteert vaak met de melancholieke delen in het stuk, die de vredige, paradijselijke omgeving van het Bostheater benadrukken en onze afstand tot het geweld dat elke dag om ons heen plaatsvindt. Op een bepaald moment breken de artiesten dit contract en nemen zij de actie van het podium en brengen het dichter bij het publiek, zodat het uiteindelijk een heel nieuwe ervaring wordt.

      Het podium van het Amsterdamse Bostheater doet dienst als zee, of deze nou gevuld is met olie of met vluchtelingen. De opzichzelfstaande beelden in deze performance werken surreëel tegen de paradijselijke achtergrond van het Bostheater. Twee werelden komen samen die onze afstand of achteloosheid tot de 'andere wereld' blootleggen, die elke dag elk moment bestaat.

      Interdisciplinary piece for 7 performers (actors, dancers, musicians), putting the powerful people of the world (multinational corporation directors, politicians, bankers, etc.), next to the ones affected the most by their decisions (homeless people, soldiers taking part in wars, their civilian victims and refugees), confronted with the 'average public members'. The effects which come out of this are from highly poetic and lyrical up to absurd and hyper realistic, connected to our every day world, however intertwined with abstract musical and visual images and soundscapes.

      The piece is rich in unusual sound layers and strong visual elements. Dramatised and choreographed scenes are accompanied by spoken voice arrangements, live percussion, electronics, guitar and a prerecorded soundtrack.

    • Pers
      Muzikaal ijzersterk (…)
      – Het Parool  (Amsterdam, Sander Janssens, July 4, 2016)

      Jerzy Bielski laat enkele musici, drie spelers en een technicus/inspeciënt bezit nemen (dit is zeer letterlijk te nemen) van deze enorme ruimte, van dit sciencefictionkerkhof. Zij vertellen met hun voorstelling (More – White/Red/Black) een verhaal-dat-geen-verhaal-is, over zelfvoldane ego’s die zich net iets te comfortabel wanen en mede daarom worden overrompeld door een stroboscopisch uitgelichte war on terror. Als de drie spelers volledig voor halfdood in de touwen hangen en door de inspeciënt pre-mortaal onder de aarde worden gewerkt, vertellen de zoeklichten hoog boven ons dat wij nu aan de beurt zijn, wij kijkers op de tribune. Wat er daarna gebeurt verklappen we hier niet.
      – De Groene Amsterdammer  (Amsterdam, Loek Zonneveld, July 7, 2016)

    • Credits
      Concept, text, muziek, choreografie, scenografie, costuums, licht: Jerzy Bielski
      Scenografie Assistent: Maciej Nosal
      Acteurs: Eline van Gils, Joey Schrouwen, Mees Borgman, Maciej Nosal
      Geprepareede piano/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Drums/Percussie: Tristan Renfrow
      Gitaren: Jerzy Bielski
    • Uitgevoerd
      Amsterdamse Bostheater
    • Gesteund door
      Amsterdamse Bostheater
    • Lees meer
    • Titel
      Yes No!   [2017]
    • Voor
      7 uitvoerders (2 mimers, video, live elektronica, 3 orgel, piano, gitaar)
    • Tijdsduur
      60'
    • Beschrijving
      Manipulatie door reguliere media, grote bedrijven en politici en de invloed ervan op ons dagelijks leven. Het onderwerp van dit stuk wordt aangepakt door het gebruik van misleidende informatie en tegenstrijdige berichten (experimenteren met geluid en optische illusie) en door de aandacht van het publiek op hun eigen zintuigen te richten. Het stuk heeft als doel het publiek scherper en meer aandachtig te maken. Het geheel is een 60 minuten durend interdisciplinaire uitvoering voor video, MIDI-geprogrammeerde orgel(s) en podiumprestaties bestaande uit gedramatiseerde scènes, video en live-elektronica.

      De uitvoering is boeiend en vermakelijk, met veel precisie en betrokkenheid van alle artiesten en met de actieve deelname van het publiek - het stuk zal ook gericht zijn op het blootleggen van de verborgen manieren die worden gebruikt door nieuwsprogramma's en in reclame en politieke campagnes (afleiding van het grote publiek/de aandacht van het publiek weg van de echte problemen, de aandacht richten op iets anders, of zelfs de informatie 'vervaardigen' voor hun eigen doeleinden). Dit wordt bereikt op verschillende manieren: door op een creatieve manier de geluids- en optische illusie te verkennen met behulp van geluidsbronnen die niet zichtbaar zijn voor het publiek; door The Busy Drone en het Sauer-orgel ‘vanzelf’ te laten spelen; door verstild op te treden; door grenzen te vervagen tussen wat ‘echt’ en wat ‘niet echt’ is, tussen wat live is en wat vanaf ‘tape’ (of voorgeprogrammeerd op een computer) wordt afgespeeld en tussen wie of wat op het gegeven moment het geluid maakt of waar het geluid vandaan komt, enz...

    • Credits
      Concept, muziek, tekst, beweging, video: Jerzy Bielski
      Orgel: Jacob Lekkerkerker
      Orgel/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Mimers: Erwin Dörr, Marieke Dermul
      Video: Igor C. Silva
      Video/Lichten: Felix de Bousies
    • Uitgevoerd
      Orgelpark (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Orgelpark
    • Lees meer
    • Titel
      |__< \ 3 (tR/sLd.Nr_tK'm) [project #tristanisolde]   [2017]
    • Voor
      3 stemmen/dansers, live elektronica en percussie
    • Tijdsduur
      20'
    • Beschrijving
      Gebaseerd op de mythe van Tristan en Isolde zelf en niet zozeer op de aanpassing door Wagner of Lang. Gebruik makend van de verschillende kleuren van mannelijke en vrouwelijke stemmen en daarmee experimenterend, maar tegelijkertijd altijd het hoofdonderwerp van het stuk in gedachten houdend, namelijk liefde, met alle obstakels en de tragische context van het originele verhaal.

      Het verkennen van de mogelijkheden van stem (gezongen en gesproken, met gebruik van verschillende geluiden gemoduleerd in de mond, lettergrepen en uitgebreide technieken) speelt een grote rol in de uitvoering. Percussie en live-elektronica (live-verwerking, live sampling, vooraf opgenomen stemmen en andere geluiden) begeleiden de stem, waardoor een achtergrond en contrapunt wordt gecreëerd en er op verschillende manieren aan de hoofdactie wordt gerelateerd.

    • Credits
      Concept, regie, muziek, scenografie, kostuums: Jerzy Bielski
      Stem/dans: Ine Claes, Vincent van Woerkom, Jerzy Bielski
      Live-elektronica: Igor C. Silva
      Percussie: Tristan Renfrow
    • Uitgevoerd
      Muziekgebouw aan ’t Ij (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Silbersee
    • Lees meer
    • Titel
      The Monstrum Band   [2017]
    • Voor
      4 acteurs/muzikanten (zelfontworpen instrumenten, percussie, gevonden voorwerpen)
    • Tijdsduur
      60'

    • Beschrijving
      Het duistere verhaal van Frankenstein, uitgevonden door Mary Shelley, een Engelse schrijver uit de romantische periode, werd een inspiratie voor Mateusz Pakuła om een gloednieuw stuk te schrijven. Het is een vreemde catalogus van personages, die een gemeenschappelijke noemer delen - ze zijn allemaal gemaakt door de mens. Naast Frankensteins Monster herinnert een auteur Pinokkio en genetisch geprogrammeerde Eva, en gooit ze in een surreële vergadering. Hun therapeutische - muziek - sessie ontwikkelt zich tot een manifest van ideeën en opvattingen over de hedendaagse condities van de mensheid, de grenzen van interferentie in de natuur en waarde van sociale relaties en politieke systemen. De makers van de show verwijzen naar de tradities van het drama van de twintigste eeuw, maar gebruiken ook elementen van poppentheater, muzikale experimenten en het mixen van conventies, waarbij kijkers worden uitgenodigd om de wereld van originele vormen en onontdekte geluiden te ontdekken.
    • Pers
      (…) the authors managed to create something in between a theatre performance and a concert, in which not only a spooky atmosphere, humor (…) but also some ghastly music has its place. And what music that is! Wildly played on everything, which could be brought to a theater (buckets, chains, pipes, bowls, tin boxes, car’s guts, etc. etc.). The effect is great – this anarchist cacophony not only can be listened to but one indeed wants to do it. This, considering the set of bizarre contraptions, really sounds good. From the sort of a punk mantra, in which the peculiar company sings out, quite nicely, a protest song against a bad judgment of matter’s lifelessness, all the way to a perverse bossanova about an almost broken tooth (music and instruments’ design – Jerzy Bielski).

      (…) music put together using bizarre instrumentations keeps up to the level.

      It’s a real musical anarchy. Tugging chains in a tin bowl is so suggestive that you would like to try to tug yourself. The impression is even greater when this is done by a peculiar gallery of corpses from the club of Frankenstein. However, “The Monstrum Band” is by no means just an ominous rock-punk concert and the conventions’ game. It’s definitely more than that.
      – Gazeta Wyborcza (Monika Żmijewska, November 27, 2016)

    • Website

      www.teatrkubus.pl/spektakle-dla-mlodziezy-i-doroslych/monstrum-band

    • Credits
      Regie: Robert Drobniuch
      Muziek, ontwerp van instrumenten, muziekcoaching: Jerzy Bielski
      Tekst: Mateusz Pakuła
      Scenografie: Jan Polivka
      Kostuums: Karolina Maksimowicz
      Toneelbeweging: Karolina Garbacik
      Dramaturgische samenwerking: Tomasz Damulewicz
      Scenografie assistent: Kamil Dziedzic
      Uitvoerders: Dagmara Sowa, Paweł Chomczyk, Błażej Twarowski, Andrzej Kuba Sielski
    • Uitgevoerd
      Teatr Lalki i Aktora “Kubuś”, Białostocki Teatr Lalek, Solniki 44 (Polen), Festiwal Konteksty (Poznań), Festiwal Maskarada (Rzeszów)
    • Gesteund door
      Teatr Lalki i Aktora “Kubuś” (Kielce, Polen), Grupa Coincidentia
    • Lees meer
    • Titel
      Celebration of Life   [2016]
    • Voor
      4 mimers/muzikanten (zelfontworpen instrumenten, percussie, gevonden voorwerpen)
    • Tijdsduur
      60'

    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Regie: Espen Hjort
      Ontwerp van instrumenten, coaching van mimers: Jerzy Bielski
      Scenografie: Ruben Wijnstock
      Kostuums: Brenda van Geffen
      Dramaturgie: Jessica Kuitenbrouwer
      Uitvoerders: Mees Borgman, Lotte Driessen, Steven Joles, Ervin Dörr
    • Lees meer
    • Titel
      The Disappearance of Mrs. Price   [2017]
    • Voor
      6 stemmen, rechtopstaande piano, tape, live elektronica, gevonden voorwerpen
    • Tijdsduur
      25'
    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Concept & regie: Sjoeke-Marije Wallendal
      Muziek, klanken concept, instrumenten: Jerzy Bielski
      Scenografie & kostuums: Sjoeke-Marije Wallendal
      Uitvoerders: Jerzy Bielski, Panos Iliopoulos, Eva Kijlstra, Anna van Diepen, Mervyn Groot, Aline Combe
    • Uitgevoerd
      SPRUIT Festival (Zwolle)
    • Gesteund door
      Kameroperahuis (Zwolle)
    • Lees meer
    • Titel
      Wodna Opowieść   [2017]
    • Voor
      stemmen, piano, bas, drums, fluit, gitaar, verschillende op WATER GEBASEERDE instrumenten en percussie
    • Tijdsduur
      55'
    • Beschrijving
      .
    • Website

      www.pleciuga.pl/spektakl/38/wodna-opowiesc

    • Credits
      Regie: Robert Drobniuch
      Muziek, ontwerp van instrumenten: Jerzy Bielski
      Tekst: Malina Prześluga
      Scenografie & amp; kostuums: Katarzyna Proniewska-Mazurek
      Toneelbeweging: Karolina Garbacik
      Uitvoerders: Paulina Lenart, Rafał Hajdukiewicz, Maciej Sikorski, Marta Łągiewka, Janusz Słomiński, Krzysztof Tarasiuk, Mariola Fajak-Słomińska, Mirosław Kucharski
    • Lees meer