• Titel
      Circuit   [2010]
    • Voor
      stem, harp, cello, piano, live electronica, trompet, tenor saxofoon, gitaar, piano, bas, drums
    • Tijdsduur
      120’ muziek (geschreven gedurende drie jaar en uitgebracht op twee albums)
    • Beschrijving
      Hoewel je een prozaïsche naam als Circuit misschien niet op een festivalaffiche zal vinden, belichaamt de modus operandi van dit stel allerlei soorten van absurd. Circuit is niet zozeer een band maar eerder een lab van muzikale Gekke Wetenschappers. Dit aantrekkelijke collectief brengt de satirische slogan van Devo, het hectische genre-hoppen van Mr. Bungle en de slapstick theatrics van Zappa en zijn Moeders samen. Als deze namen trouw blijven aan jou, zal je echter weten dat er niets is dat op een afstand vergelijkbaar is met Circuits allernieuwste muzikale smorgasbord en eigenzinnige geintjes.
      (Bron: website “Le Guess Who?”)

      Zeer experimentele rock, jazz, vrijgevochten acht-delige avant-garde, energieke, eclectische en elektrische ˙&*^!&•¶_%' band Circuit, met veel live elektronica, harp, cello, klassieke “hedendaagse” geluiden, sterk ritme en blazerssectie, overal improviseren, enz. enz.. enz… De band is in 2009 in Londen, Verenigd Koninkrijk, gevormd uit mensen met verschillende achtergronden, landen en omgevingen: jazz, sonic arts, klassiek, Middlesex Universiteit, Europa, Azië en Amerika(s). Ze hebben internationaal getoerd en sindsdien uitgebreid opgenomen.

    • Pers
      A rollicking, ingenious, painstakingly orchestrated record that draws from nearly every available genre of music, Circuit’s “Codes” is an achievement bespeaking musical creative greatness and genuine artistic integrity in its each and every attribute. (...) Like a novel by James Joyce, the album is chock full with signs and symbols.
      – MondoTunes (USA, Sean McCauley, November 2012)

      One of the main strengths of the band is its front man Jerzy Bielski (...) Circuit’s music is a patchwork of all possible styles, a blend of music and performance art that combines sound and silence, images, samples and murmurs. It’s a deconstructionist approach to music; the band misleads its audience with sudden changes of rhythm, style and instrumentation.
      – Port Kultury (Gdańsk, Katarzyna Gajewska, October 26, 2012)

      A song called ‘Thank you from the mountain’ simply knocks you off your feet
      – Cooltura (London, Piotr Dobroniak, June 19, 2011)

      The concert was excellent. It testifies to the fact that young people are, unselfconsciously, making sounds and harmonies that are beyond the comprehension of those who just sit in front of their TV.
      – SPATiF (Sopot, Arkadiusz Hronowski, 25 October 2012)

      Jerzy also writes music for theatre and shows up in various music projects, which provides evidence of his indefatigable artistic resources and hunger for creativity. (...) With mathematical precision, he has been drawing up notes, polishing lyrics and gathering the best musicians to complete his ambitious project [Circuit].
      – Kobieta w UK (London, Małgorzata Przymierska, 3 March 2010)

      The band sounds like nothing else before them, even if some compare the group to the likes of Frank Zappa, Pink Floyd, Loose Tubes or classical composer Gyorgy Ligeti – there are moments when these wide-ranging influences are apparent, but it is safe to say that the style of Circuit is eclectic
      and can only be described as a mixture of many styles with an emphasis on rock and with an experimental approach to form, where tight rhythms and fast tempos contrast with open out-of- time free solos.

      [Circuit] is much more than nine instruments on one stage. It‘s a real riddle for a music lover and can by no means can be pigeonholed or bore.
      – Goniec Polski (The Polish Times, London, issue 372, 22 April 2011)

    • Prijzen
      Emerging Excellence Award (Musicians Benevolent Fund, UK)
    • Website
      www.circuitmusic.eu
    • Credits
      Muziek & tekst: Jerzy Bielski
      Stem & gitaar: Jerzy Bielski
      Trompet: Matt Ellis
      Bas: Ed Babar, Theo Ziarkas, Geoff Threadgold
      Harp: Cristina Di Bernardi
      Cello: Evva Mizerska, Sarah Joyce
      Live Electronica: Felix Bousies, Kacper Ziemianin
      Drums: Zach McCullough, Daniel Jekey
      Tenor Saxofoon: Seb Silas, Claire Ellis, Dan Mays, Rob Cope
      Piano: Maria Chiara Argiro, Ewan Duffus, Espen Tjalve, Rob Barron
      Trombone: David Lalljee
    • Uitgevoerd
      Verschillende podia in Engeland, België and Polen
    • Titel
      Down/Up   [2016]
    • Voor
      sopraan, 3 mannenstemmen, fujara, viola da gamba
    • Tijdsduur
      15'
    • Beschrijving
      (…) de klanktaal van de avant-garde is evident in de twee stukken Up en Down. De sopraan rolt r’en, glijdt langs een variëteit aan klanken als ‘aa’, ‘oo’, en ‘e’. Zangers schrapen g’s, pruttelen ‘w, rr, z, ż, g, b, c, k, dż, pff, czsz’ en blazen letterlijk hun laatste adem uit. Zo zoekt Bielski naar een andere taal in zang, een die niet is gebaseert op begrijpelijke woorden. Anderzijds sluit Bielski’s werk aan bij de theatervernieuwer Antonin Artaud die beoogde het theater te ont doen van tekstueel en psychologisch drama en probeerde nieuwe vormen op te trekken aan de hand van beweging, kleur, licht, klank, muziek–het voelbare maar onuitdrukkelijke. Ook Bielski onttrekt symboliek uit een dergelijke denkwijze: verticale lijnen en bewegingen tegenover horziontale; opstaan, (neer) liggen; een enkele not tegenover snelle bewegingen van boven naar beneden; instrumenten horizontal of vertical vasthouden gecombineerd met vreemde speeltechnieken; handbewegingen van links naar rechts en van omhoog naar omlaag: het zijn allemaal elementen die symbolisch bijdragen aan een groter geheel van narratief, een sort ritueel, een flard verhaal, allemaal afhankelijk van de interpretative van de toehoorder/schrouwer.
      – Jan Nieuwenhuis (Program Notes)
    • Pers
      (…) sterk was het tweeluik “Up” en “Down” van Jerzy Bielski: een dramatisch oratoriumpje losgesneden van taal en betekenis. De stukken bevatten slimme spiegeleffecten, maar vervoering kwam vooral door de spannende wisselwerking tussen sopraan en instrumentalisten.
      – NRC (Joep Stapel, September 12, 2016)

      Een mooi contrast (...) vormen de doldwaze, energieke stukken “Up” en “Down” van de Poolse componist Jerzy Bielski (1984). Zijn aanpak is uitgesproken theatraal.
      – Culuurpers (Utrecht, Thea Derks, September 10, 2016)

    • Credits
      Muziek, beweging: Jerzy Bielski
      Dirigent: Manoj Kamps
      Sopraan: Sterre Konijn
      Mannelijke stemmen: Arnout Lems, Maciej Straburzyński, Steven van Gils
      Fujara: Raphaela Danksagmüller
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek
    • Gesteund door
      Silbersee, Gaudeamus Muziekweek
    • Titel
      Etrpktln   [2015]
    • Voor
      4 stemmen, live elektronica, synthesizer en drums
    • Tijdsduur
      10'
    • Beschrijving
      (het stuk maakt deel uit van "not only FUTURSTS" muziektheatervoorstelling)

      Snelheid, technologie, experiment, opstand! Een complete achtbaanervaring voor het publiek, met de Italiaanse, Russische en Poolse futuristen, gevangen in een continue stroom van onverwachte gebeurtenissen, slechts het beginpunt en een soort van prisma, waarmee we onze hedendaagse tijd van naderbij kunnen bekijken.

      "Technologie is een kunst net zoals schilderen, beeldhouwkunst en architectuur!"

      Gesproken, geschreeuwd, gefluisterd, gesist, gemompeld en getransformeerd, op elk mogelijke manier worden stemmen van vier muzikanten/acteurs/dansers gevangen in een halsbrekende, snelle actie met een eindeloze stroom van plotselinge veranderingen en onverwachte wendingen. Samen met de ("voorbereide") pianist, met behulp van elektronica, de jazzdrummer en de twee spelers van live-elektronica (spelen op hun speciaal voor deze gelegenheid gebouwde podiummachines, evenals de andere zelfgebouwde instrumenten), zijn ze allemaal verstrikt in een stroom van gebeurtenissen en contrasterende verkenningen van de grenzen van geluid en ruimte, die de vorm van het geheel tot het maximum uitstrekken.

      "Moed, durf en opstandigheid zijn essentiële elementen van onze poëzie!"

      De onderwerpen en de manier waarop ze worden gepresenteerd, worden geserveerd in een groteske, onderhoudende/gruwelijke, dodelijke serieus/helemaal niet serieus en enigszins gekke saus...

    • Pers
      [Futurists is] a group of fearless thinkers who expose our common madness, our willingness to rush headlong into the fray without heeding the outcome. (…)

      They are not cute, they don't even try to be nice. They are loud, they are brash, they take no prisoners. They brought a goldfish and they're on a mission to show us that we have a problem, and it's only going to get worse.
      – The Critter (South Africa, Steve Kretzmann, Sep 13 2015)

    • Prijzen
      Dioraphte Award
    • Website
      www.futurists.nl/notonlyfuturists
    • Credits
      Muziek en concept: Jerzy Bielski
      Stem: Marko Ivic, Kirstine Lindemann, Pia Podgornik, Jerzy Bielski
      Synth/Live elektronica: Panos Iliopoulos
      Synth: Akim Moiseenkov
      Drums: Tristan Renfrow
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek, Amsterdam Fringe Festival, National Arts Festival (Zuid Afrika), Café OTO (Londen), Theater Bellevue, Theater Kikker, RASA, etc.
    • Gesteund door
      Amsterdams Fonds voor de Kunst, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Dioraphte, Fonds Podiumkunsten
    • Titel
      Red Square, Black Circle, Blue Triangle   [2014]
    • Voor
      percussiekwartet, live elektronica, quadrafonische opstelling
    • Tijdsduur
      13'
    • Beschrijving
      Verbeeldende "elke dag" ritmes en hun zeer verschillende percussie bronnen vormen verschillende micro- en macropatronen - als input voor mogelijke eindeloze mutaties en transformaties.

      Ook een diepe duik nemend in hun timbre- en tekstuele verkenning met behulp van live codering en quadrafonische luidsprekeropstelling.

    • Credits
      Compositie: Jerzy Bielski
      Percussie: Sujin Hwang, Yung-Tuan Ku, Lola Mlacnik, Mauricio Ramirez
      Live elektronica: Felipe Ignacio Noriega
    • Titel
      Lanza!   [2006-2008]
    • Voor
      .
    • Tijdsduur
      +/-
    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Jerzy Bielski (synths, effecten), Kamil Korolczuk (synths, effecten), Javier Carmona (percussie, drums), Paulina Owczarek (sax)
    • Uitgevoerd
      verschillende podia in Engeland, Polen en Spanje
    • Titel
      Circuit   [2010]
    • Voor
      stem, harp, cello, piano, live electronica, trompet, tenor saxofoon, gitaar, piano, bas, drums
    • Tijdsduur
      120’ muziek (geschreven gedurende drie jaar en uitgebracht op twee albums)

    • Beschrijving
      Hoewel je een prozaïsche naam als Circuit misschien niet op een festivalaffiche zal vinden, belichaamt de modus operandi van dit stel allerlei soorten van absurd. Circuit is niet zozeer een band maar eerder een lab van muzikale Gekke Wetenschappers. Dit aantrekkelijke collectief brengt de satirische slogan van Devo, het hectische genre-hoppen van Mr. Bungle en de slapstick theatrics van Zappa en zijn Moeders samen. Als deze namen trouw blijven aan jou, zal je echter weten dat er niets is dat op een afstand vergelijkbaar is met Circuits allernieuwste muzikale smorgasbord en eigenzinnige geintjes.
      (Bron: website “Le Guess Who?”)

      Zeer experimentele rock, jazz, vrijgevochten acht-delige avant-garde, energieke, eclectische en elektrische ˙&*^!&•¶_%' band Circuit, met veel live elektronica, harp, cello, klassieke “hedendaagse” geluiden, sterk ritme en blazerssectie, overal improviseren, enz. enz.. enz… De band is in 2009 in Londen, Verenigd Koninkrijk, gevormd uit mensen met verschillende achtergronden, landen en omgevingen: jazz, sonic arts, klassiek, Middlesex Universiteit, Europa, Azië en Amerika(s). Ze hebben internationaal getoerd en sindsdien uitgebreid opgenomen.

    • Pers
      A rollicking, ingenious, painstakingly orchestrated record that draws from nearly every available genre of music, Circuit’s “Codes” is an achievement bespeaking musical creative greatness and genuine artistic integrity in its each and every attribute. (…) Like a novel by James Joyce, the album is chock full with signs and symbols.
      – MondoTunes (USA, Sean McCauley, November 2012)

      One of the main strengths of the band is its front man Jerzy Bielski (…) Circuit’s music is a patchwork of all possible styles, a blend of music and performance art that combines sound and silence, images, samples and murmurs. It’s a deconstructionist approach to music; the band misleads its audience with sudden changes of rhythm, style and instrumentation.
      – Port Kultury (Gdańsk, Katarzyna Gajewska, October 26, 2012)

      A song called ‘Thank you from the mountain’ simply knocks you off your feet
      – Cooltura (London, Piotr Dobroniak, June 19, 2011)

      The concert was excellent. It testifies to the fact that young people are, unselfconsciously, making sounds and harmonies that are beyond the comprehension of those who just sit in front of their TV.
      – SPATiF (Sopot, Arkadiusz Hronowski, 25 October 2012)

      Jerzy also writes music for theatre and shows up in various music projects, which provides evidence of his indefatigable artistic resources and hunger for creativity. (…) With mathematical precision, he has been drawing up notes, polishing lyrics and gathering the best musicians to complete his ambitious project [Circuit].
      – Kobieta w UK (London, Małgorzata Przymierska, 3 March 2010)

      The band sounds like nothing else before them, even if some compare the group to the likes of Frank Zappa, Pink Floyd, Loose Tubes or classical composer Gyorgy Ligeti – there are moments when these wide-ranging influences are apparent, but it is safe to say that the style of Circuit is eclectic
      and can only be described as a mixture of many styles with an emphasis on rock and with an experimental approach to form, where tight rhythms and fast tempos contrast with open out-of- time free solos.

      [Circuit] is much more than nine instruments on one stage. It‘s a real riddle for a music lover and can by no means can be pigeonholed or bore.
      – Goniec Polski (The Polish Times, London, issue 372, 22 April 2011)

    • Prijzen
      Emerging Excellence Award (Musicians Benevolent Fund, UK)
    • Website

      www.circuitmusic.eu

    • Credits
      Muziek & tekst: Jerzy Bielski
      Stem & gitaar: Jerzy Bielski
      Trompet: Matt Ellis
      Bas: Ed Babar, Theo Ziarkas, Geoff Threadgold
      Harp: Cristina Di Bernardi
      Cello: Evva Mizerska, Sarah Joyce
      Live Electronica: Felix Bousies, Kacper Ziemianin
      Drums: Zach McCullough, Daniel Jekey
      Tenor Saxofoon: Seb Silas, Claire Ellis, Dan Mays, Rob Cope
      Piano: Maria Chiara Argiro, Ewan Duffus, Espen Tjalve, Rob Barron
      Trombone: David Lalljee
    • Uitgevoerd
      Verschillende podia in Engeland, België and Polen
    • Lees meer
    • Titel
      Down/Up   [2016]
    • Voor
      sopraan, 3 mannenstemmen, fujara, viola da gamba
    • Tijdsduur
      15'
    • Beschrijving
      (…) de klanktaal van de avant-garde is evident in de twee stukken Up en Down. De sopraan rolt r’en, glijdt langs een variëteit aan klanken als ‘aa’, ‘oo’, en ‘e’. Zangers schrapen g’s, pruttelen ‘w, rr, z, ż, g, b, c, k, dż, pff, czsz’ en blazen letterlijk hun laatste adem uit. Zo zoekt Bielski naar een andere taal in zang, een die niet is gebaseert op begrijpelijke woorden. Anderzijds sluit Bielski’s werk aan bij de theatervernieuwer Antonin Artaud die beoogde het theater te ont doen van tekstueel en psychologisch drama en probeerde nieuwe vormen op te trekken aan de hand van beweging, kleur, licht, klank, muziek–het voelbare maar onuitdrukkelijke. Ook Bielski onttrekt symboliek uit een dergelijke denkwijze: verticale lijnen en bewegingen tegenover horziontale; opstaan, (neer) liggen; een enkele not tegenover snelle bewegingen van boven naar beneden; instrumenten horizontal of vertical vasthouden gecombineerd met vreemde speeltechnieken; handbewegingen van links naar rechts en van omhoog naar omlaag: het zijn allemaal elementen die symbolisch bijdragen aan een groter geheel van narratief, een sort ritueel, een flard verhaal, allemaal afhankelijk van de interpretative van de toehoorder/schrouwer.
      – Jan Nieuwenhuis (Program Notes)
    • Pers
      (…) sterk was het tweeluik “Up” en “Down” van Jerzy Bielski: een dramatisch oratoriumpje losgesneden van taal en betekenis. De stukken bevatten slimme spiegeleffecten, maar vervoering kwam vooral door de spannende wisselwerking tussen sopraan en instrumentalisten.
      – NRC (Joep Stapel, September 12, 2016)

      Een mooi contrast (…) vormen de doldwaze, energieke stukken “Up” en “Down” van de Poolse componist Jerzy Bielski (1984). Zijn aanpak is uitgesproken theatraal.
      – Culuurpers (Utrecht, Thea Derks, September 10, 2016)

    • Credits
      Muziek, beweging: Jerzy Bielski
      Dirigent: Manoj Kamps
      Sopraan: Sterre Konijn
      Mannelijke stemmen: Arnout Lems, Maciej Straburzyński, Steven van Gils
      Fujara: Raphaela Danksagmüller
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek
    • Gesteund door
      Silbersee, Gaudeamus Muziekweek
    • Lees meer
    • Titel
      Etrpktln   [2015]
    • Voor
      4 stemmen, live elektronica, synthesizer en drums
    • Tijdsduur
      10'
    • Beschrijving
      (het stuk maakt deel uit van "not only FUTURSTS" muziektheatervoorstelling)

      Snelheid, technologie, experiment, opstand! Een complete achtbaanervaring voor het publiek, met de Italiaanse, Russische en Poolse futuristen, gevangen in een continue stroom van onverwachte gebeurtenissen, slechts het beginpunt en een soort van prisma, waarmee we onze hedendaagse tijd van naderbij kunnen bekijken.

      "Technologie is een kunst net zoals schilderen, beeldhouwkunst en architectuur!"

      Gesproken, geschreeuwd, gefluisterd, gesist, gemompeld en getransformeerd, op elk mogelijke manier worden stemmen van vier muzikanten/acteurs/dansers gevangen in een halsbrekende, snelle actie met een eindeloze stroom van plotselinge veranderingen en onverwachte wendingen. Samen met de ("voorbereide") pianist, met behulp van elektronica, de jazzdrummer en de twee spelers van live-elektronica (spelen op hun speciaal voor deze gelegenheid gebouwde podiummachines, evenals de andere zelfgebouwde instrumenten), zijn ze allemaal verstrikt in een stroom van gebeurtenissen en contrasterende verkenningen van de grenzen van geluid en ruimte, die de vorm van het geheel tot het maximum uitstrekken.

      "Moed, durf en opstandigheid zijn essentiële elementen van onze poëzie!"

      De onderwerpen en de manier waarop ze worden gepresenteerd, worden geserveerd in een groteske, onderhoudende/gruwelijke, dodelijke serieus/helemaal niet serieus en enigszins gekke saus...

    • Pers
      [Futurists is] a group of fearless thinkers who expose our common madness, our willingness to rush headlong into the fray without heeding the outcome. (…)

      They are not cute, they don’t even try to be nice. They are loud, they are brash, they take no prisoners. They brought a goldfish and they’re on a mission to show us that we have a problem, and it’s only going to get worse.
      – The Critter (South Africa, Steve Kretzmann, Sep 13 2015)

    • Prijzen
      Dioraphte Award
    • Website

      www.futurists.nl/notonlyfuturists

    • Credits
      Muziek en concept: Jerzy Bielski
      Stem: Marko Ivic, Kirstine Lindemann, Pia Podgornik, Jerzy Bielski
      Synth/Live elektronica: Panos Iliopoulos
      Synth: Akim Moiseenkov
      Drums: Tristan Renfrow
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek, Amsterdam Fringe Festival, National Arts Festival (Zuid Afrika), Café OTO (Londen), Theater Bellevue, Theater Kikker, RASA, etc.
    • Gesteund door
      Amsterdams Fonds voor de Kunst, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Dioraphte, Fonds Podiumkunsten
    • Lees meer
    • Titel
      Red Square, Black Circle, Blue Triangle   [2014]
    • Voor
      percussiekwartet, live elektronica, quadrafonische opstelling
    • Tijdsduur
      13'
    • Beschrijving
      Verbeeldende "elke dag" ritmes en hun zeer verschillende percussie bronnen vormen verschillende micro- en macropatronen - als input voor mogelijke eindeloze mutaties en transformaties.

      Ook een diepe duik nemend in hun timbre- en tekstuele verkenning met behulp van live codering en quadrafonische luidsprekeropstelling.

    • Credits
      Compositie: Jerzy Bielski
      Percussie: Sujin Hwang, Yung-Tuan Ku, Lola Mlacnik, Mauricio Ramirez
      Live elektronica: Felipe Ignacio Noriega
    • Lees meer
    • Titel
      Lanza!   [2006-2008]
    • Voor
      .
    • Tijdsduur
      +/-

    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Jerzy Bielski (synths, effecten), Kamil Korolczuk (synths, effecten), Javier Carmona (percussie, drums), Paulina Owczarek (sax)
    • Uitgevoerd
      verschillende podia in Engeland, Polen en Spanje
    • Lees meer