• Titel
      Zamenhof Project: Breaking the Codes
    • Beschrijving
      Het is een project geïnspireerd op de ideeën en het leven van een taalkunde genie Ludwik Zamenhof. In dit grootschalige interdisciplinaire project creëert Bielski een wereld die overrompelt, uitdaagt en verwart. Zijn werk, geprezen door publiek en pers, is onconventioneel, onbegrensd en bewust niet in hokjes te vatten.  Het internationale gezelschap, bestaande uit acteurs, musici en dansers die gezamenlijk zeven talen spreken, betrekt het publiek in een zoektocht naar (mis)communicatie en taal. Een evenement waarin muziek en visuele elementen als theater, hedendaagse dans, installatie, video, decorontwerp, kostuums en licht totaal geïntegreerd zijn. Ook de traditionele scheiding tussen podium en publiek vervaagt.
      (van Muziekgebouw aan 't IJ website)
    • Pers
      De Poolse muziektheatermaker Jerzy Bielski, artist-in-residence bij Gaudeamus, bracht met Zamenhof Project: Breaking the Codes een tamelijk bizarre ode aan Ludwik Zamenhof, bedenker van het Esperanto en voorvechter voor wereldvrede. Bij Bielski geen precieuze klankexploraties, maar een uitzinnige Babylonische collage van tekstjes en talen, noise, pop, jazz, punk, sketches, clownerie, DNA- en computercodes, Zappa-achtige mafkezerij en publieksparticipatie met vlaggen en schreeuwcommando’s. (...)

      Bielski (die zelf gitaar speelde) en zijn in trainingsjacks gehesen performers zetten een hoogenergetische en goed getimede voorstelling neer, waarin ook ruimte was voor verstilling. (...) gevoel voor theater heeft Bielski ontegenzeggelijk. Zamenhof Project was muzikaal apenkooien voor gevorderden, op hoog tempo en vol overgave.

      NRC ****(Joep Stapel, 6 September 2019)

    • Credits
      Concept, compositie, tekst, installaties/decor ontwerp, artistiek & productieleider: Jerzy Bielski
      (Einde) Regie: Frances Sanders
      Choreography: Sandra Abouav
      (Eerste) Regie: Laura Jakschas
      Decor, kostuums, installaties bouwen: Karolina Maksimowicz
      Lichtontwerp: Thomas Brand
      Video, installaties bouwen: Felix de Bousies
      Audio, video, live-elektronica: Tatiana Rosa

      Stem & beweging:
      Richard Dubelski  (Frankrijk)
      Eva Layla Schipper  (Nederland)
      Felix de Bousies  (België / Griekenland)
      Akim Moiseenkov  (Nederland)
      Pawel Chomczyk (Polen)
      Claire Malchrowicz  (Frankrijk)
      Kirstine Lindemann  (Denemarken)

      Piano, MIDI-keyboard (Asko | Schönberg - K [h] AOS): Tim Sabel
      Percussie, Drums (Asko | Schönberg - K [h] AOS): Noè Rodrigo Gisbert
      Gitaren: Jerzy Bielski

      Productieassistent: Matthijs Mantel

       Zamenhof Project: Breaking the Codes  is een coproductie van Stichting Futurists en Gaudeamus.

    • Uitgevoerd
      Muziekgebouw aan 't IJ, Het Huis Utrecht, Kelmis (Belgïe)
    • Gesteund door
      Hoofd-partner:  Gaudeamus, Asko|Schönberg

      Andere Partners:
      Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Adam Mickiewicz Institute, Warsaw Autumn, Compagnie METAtarses, Muziekhuis Utrecht, Het Huis Utrecht, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Amsterdamse Bostheater, Intro In Situ, Meakusma, Universal World Esperanto Association, Esperanto Nederland (Rotterdam), Grupa Coincidentia, Białystok Esperanto Assotiation, Przetwórnia Meblowa Białystok
    • Titel
      not only FUTURISTS
    • Beschrijving
      Een muziektheaterproject met als doel het uitvoeren van de poëzie, manifesten en de andere geschriften van de Italiaanse, Russische en Poolse futuristen uit het begin van de 20e eeuw (evenals de anti-futuristische schrijver S.I. Witkiewicz uit dezelfde periode). Het opnieuw creëren van de revolutionaire geest van hun originele uitvoeringen was echter slechts een uitgangspunt of een voorwendsel om een kijkje te nemen in onze hedendaagse samenleving door het 'prisma' van de vaak radicale ideologie en esthetiek van de futuristen.

    • Pers
      This exceptional concert conceived by Jerzy Bielski combines (non) music and theatrical performance to provide an hour-long (art) history lesson laced with humour (...)

      [Futurists is] a group of fearless thinkers who expose our common madness, our willingness to rush headlong into the fray without heeding the outcome. (…)

      They are not cute, they don't even try to be nice. They are loud, they are brash, they take no prisoners. They brought a goldfish and they're on a mission to show us that we have a problem, and it's only going to get worse.
      The Critter (South Africa, Steve Kretzmann, Sep 13 2015)

      Prijzen: Gold Award op het Amsterdam Fringe Festival 2015 (Dioraphte Prijs)

    • Credits
      Concept, tekst, compositie: Jerzy Bielski
      Regie: Laura Jakschas (DE)
      Technisch advies, machines: Felix Bousies (BE/GR), Tatiana Rosa (NL)

      Stem/spel:
      Marko Ivic (HR)
      Pia Podgornik (SL)
      Olga Siemienczuk (DE)
      Matthias Sigurdsson (IC)
      Kirstine Lindemann (DK)
      Jerzy Bielski

      Geprepareerde Piano/Live Electronica: Panos Iliopoulos (GR)
      Live Electronica: Akim Moiseenkov (NL)
      Drums/Gevonden Voorwerpen: Tristan Renfrow (USA), Olaf Rykała (PL)

    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek, Amsterdam Fringe Festival, National Arts Festival (South Africa), Café OTO (London), Theater Bellevue, Theater Kikker, RASA, Mazowiecki Instytut Kultury (Warschau), MOCAK (Kraków)
    • Gesteund door
      Amsterdams Fonds voor de Kunst, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Fonds Podiumkunsten
    • Titel
      MORE (White-Red-Black)
    • Beschrijving
      Een anti-oorlogsstuk waarin de onderliggende doelen van directeuren van grote bedrijven, bankiers en politici worden blootgelegd, waardoor ze bloedige conflicten over de hele wereld beginnen en leiden. Deze collage van beelden, angstaanjagend en mooi tegelijk, soundscapes en precieze choreografieën contrasteert vaak met de melancholieke delen in het stuk, die de vredige, paradijselijke omgeving van het Bostheater benadrukken en onze afstand tot het geweld dat elke dag om ons heen plaatsvindt. Op een bepaald moment breken de artiesten dit contract en nemen zij de actie van het podium en brengen het dichter bij het publiek, zodat het uiteindelijk een heel nieuwe ervaring wordt.

      Het podium van het Amsterdamse Bostheater doet dienst als zee, of deze nou gevuld is met olie of met vluchtelingen. De opzichzelfstaande beelden in deze performance werken surreëel tegen de paradijselijke achtergrond van het Bostheater. Twee werelden komen samen die onze afstand of achteloosheid tot de 'andere wereld' blootleggen, die elke dag elk moment bestaat.

      Interdisciplinary piece for 7 performers (actors, dancers, musicians), putting the powerful people of the world (multinational corporation directors, politicians, bankers, etc.), next to the ones affected the most by their decisions (homeless people, soldiers taking part in wars, their civilian victims and refugees), confronted with the 'average public members'. The effects which come out of this are from highly poetic and lyrical up to absurd and hyper realistic, connected to our every day world, however intertwined with abstract musical and visual images and soundscapes.

      The piece is rich in unusual sound layers and strong visual elements. Dramatised and choreographed scenes are accompanied by spoken voice arrangements, live percussion, electronics, guitar and a prerecorded soundtrack.

    • Pers
      Muzikaal ijzersterk (...)
      – Het Parool  (Amsterdam, Sander Janssens, July 4, 2016)

      Jerzy Bielski laat enkele musici, drie spelers en een technicus/inspeciënt bezit nemen (dit is zeer letterlijk te nemen) van deze enorme ruimte, van dit sciencefictionkerkhof. Zij vertellen met hun voorstelling (More – White/Red/Black) een verhaal-dat-geen-verhaal-is, over zelfvoldane ego’s die zich net iets te comfortabel wanen en mede daarom worden overrompeld door een stroboscopisch uitgelichte war on terror. Als de drie spelers volledig voor halfdood in de touwen hangen en door de inspeciënt pre-mortaal onder de aarde worden gewerkt, vertellen de zoeklichten hoog boven ons dat wij nu aan de beurt zijn, wij kijkers op de tribune. Wat er daarna gebeurt verklappen we hier niet.
      De Groene Amsterdammer  (Amsterdam, Loek Zonneveld, July 7, 2016)

    • Credits
      Concept, text, muziek, choreografie, scenografie, costuums, licht: Jerzy Bielski
      Scenografie Assistent: Maciej Nosal
      Acteurs: Eline van Gils, Joey Schrouwen, Mees Borgman, Maciej Nosal
      Geprepareede piano/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Drums/Percussie: Tristan Renfrow
      Gitaren: Jerzy Bielski
    • Uitgevoerd
      Amsterdamse Bostheater
    • Gesteund door
      Amsterdamse Bostheater
    • Titel
      Circuit
    • Beschrijving
      Hoewel je een prozaïsche naam als Circuit misschien niet op een festivalaffiche zal vinden, belichaamt de modus operandi van dit stel allerlei soorten van absurd. Circuit is niet zozeer een band maar eerder een lab van muzikale Gekke Wetenschappers. Dit aantrekkelijke collectief brengt de satirische slogan van Devo, het hectische genre-hoppen van Mr. Bungle en de slapstick theatrics van Zappa en zijn Moeders samen. Als deze namen trouw blijven aan jou, zal je echter weten dat er niets is dat op een afstand vergelijkbaar is met Circuits allernieuwste muzikale smorgasbord en eigenzinnige geintjes.
      (Bron: website “Le Guess Who?”)

      Zeer experimentele rock, jazz, vrijgevochten acht-delige avant-garde, energieke, eclectische en elektrische ˙&*^!&•¶_%' band Circuit, met veel live elektronica, harp, cello, klassieke “hedendaagse” geluiden, sterk ritme en blazerssectie, overal improviseren, enz. enz.. enz… De band is in 2009 in Londen, Verenigd Koninkrijk, gevormd uit mensen met verschillende achtergronden, landen en omgevingen: jazz, sonic arts, klassiek, Middlesex Universiteit, Europa, Azië en Amerika(s). Ze hebben internationaal getoerd en sindsdien uitgebreid opgenomen.

    • Pers
      A rollicking, ingenious, painstakingly orchestrated record that draws from nearly every available genre of music, Circuit’s “Codes” is an achievement bespeaking musical creative greatness and genuine artistic integrity in its each and every attribute. (...) Like a novel by James Joyce, the album is chock full with signs and symbols.
      – MondoTunes (USA, Sean McCauley, November 2012)

      One of the main strengths of the band is its front man Jerzy Bielski (...) Circuit’s music is a patchwork of all possible styles, a blend of music and performance art that combines sound and silence, images, samples and murmurs. It’s a deconstructionist approach to music; the band misleads its audience with sudden changes of rhythm, style and instrumentation.
      – Port Kultury (Gdańsk, Katarzyna Gajewska, October 26, 2012)

      A song called ‘Thank you from the mountain’ simply knocks you off your feet
      – Cooltura (London, Piotr Dobroniak, June 19, 2011)

      The concert was excellent. It testifies to the fact that young people are, unselfconsciously, making sounds and harmonies that are beyond the comprehension of those who just sit in front of their TV.
      – SPATiF (Sopot, Arkadiusz Hronowski, 25 October 2012)

      Jerzy also writes music for theatre and shows up in various music projects, which provides evidence of his indefatigable artistic resources and hunger for creativity. (...) With mathematical precision, he has been drawing up notes, polishing lyrics and gathering the best musicians to complete his ambitious project [Circuit].
      – Kobieta w UK (London, Małgorzata Przymierska, 3 March 2010)

      The band sounds like nothing else before them, even if some compare the group to the likes of Frank Zappa, Pink Floyd, Loose Tubes or classical composer Gyorgy Ligeti – there are moments when these wide-ranging influences are apparent, but it is safe to say that the style of Circuit is eclectic
      and can only be described as a mixture of many styles with an emphasis on rock and with an experimental approach to form, where tight rhythms and fast tempos contrast with open out-of- time free solos.

      [Circuit] is much more than nine instruments on one stage. It‘s a real riddle for a music lover and can by no means can be pigeonholed or bore.
      – Goniec Polski (The Polish Times, London, issue 372, 22 April 2011)

      Prijzen: Emerging Excellence Award (Musicians Benevolent Fund, VK)

    • Credits
      Muziek & tekst: Jerzy Bielski
      Stem & gitaar: Jerzy Bielski
      Trompet: Matt Ellis
      Bas: Ed Babar, Theo Ziarkas, Geoff Threadgold
      Harp: Cristina Di Bernardi
      Cello: Evva Mizerska, Sarah Joyce
      Live Electronica: Felix Bousies, Kacper Ziemianin
      Drums: Zach McCullough, Daniel Jekey
      Tenor Saxofoon: Seb Silas, Claire Ellis, Dan Mays, Rob Cope
      Piano: Maria Chiara Argiro, Ewan Duffus, Espen Tjalve, Rob Barron
      Trombone: David Lalljee
    • Uitgevoerd
      Verschillende podia in Engeland, België, Nederland and Polen
    • Gesteund door
      Musicians Benevolent Fund (VK)
    • Titel
      + - / , 1 = _ ; X %
    • Beschrijving
      Tijdens een 'bestuursvergadering' verkennen vier performers de dagelijkse invloed van de wereld van banken en grote bedrijven op ons leven. Met ritme, stemmen, zorgvuldig bestudeerde bewegingen en gezichtsuitdrukkingen leggen ze de onderliggende boodschappen en verborgen doelen van die specifieke wereld bloot terwijl deze boodschappen en doelen gelijktijdig worden verdraaid en vervormd. Het publiek is een actieve deelnemer, in navolging van de obsessieve drang van de leiders om competitie en de wil om de verlangens en dromen van mensen te beheersen. Snelle, dynamische actie betrekt het publiek letterlijk bij de uitvoering, waardoor het een meeslepende ervaring wordt.

    • Pers
      Het succes van de voorstelling ligt niet alleen in het feit dat er met bescheiden middelen (stoelen, tafels, papier en een enkele beamer) overtuigend een heel universum wordt opgeroepen waarin de toeschouwers niet anders dan in mee kunnen gaan. Het succes ligt evenzeer in de tot detail uitgewerkte choreografie waarmee de makers in de vergader-arena verbeten, bijna agressief, de sfeer naar hun hand zetten. 
      Theaterkrant **** (Nederland, Pieter Rings, September 2016)

      Dit is een voorstelling die je niet zomaar vergeet. (...) De manier waarop Bielski en Abouav theater maken is allesbehalve traditioneel.
      – Het Parool ****   (Amsterdam, Camila Bennink, September 2016)

      The true impact of + _ /, = _ X%  by composer Jerzy Bielski, comes with the delirious criticism of the irrational chaos of financial markets, using the means of systematic choreography. That’s why, we are delighted to say, that the project will continue and you will be able to revisit it soon.
      – Ballroom Review of Dance    (Paris, Marie Juliette Verga, December, 2015)

      (…) in this funny and participative piece the composer closely looks at expectations, behaviors and troubles. The point of the game is to be as close to the audience as possible. In his recent works, the artist has been seeking to integrate the audience in a more and more participative way. It’s a new opportunity to experience/experiment with other forms of relationships between sound environment and viewers’ reception.
      – Royaumont Festival   (Paris, Irène Filiberti, August 2015)

      Prijzen:
      Finalist van de Dance Élargie International Competition
      (Seoul, South Korea, 2016)

    • Credits
      Concept, muziek, tekst, scenografie: Jerzy Bielski
      Danse samenwerking: Sandra Abouav (FR)
      Muziek samenwerking: Stopcontact (NL)
      Uitvoerders: Sabine Rivière, Panos Iliopoulos, S. Abouav, J. Bielski
    • Uitgevoerd
      SPRING Festival (Utrecht), Festival de Royaumont (France), Amsterdam Fringe Festival, Gaudeamus Muziekweek, Gaudeamus Sessions (Utrecht) Danse Èlargie festival (Seoul)
    • Gesteund door
      Stichting Gaudeamus, Royaumont Foundation, Fonds Podiumkunsten
    • Titel
      Yes No!
    • Beschrijving
      Manipulatie door reguliere media, grote bedrijven en politici en de invloed ervan op ons dagelijks leven. Het onderwerp van dit stuk wordt aangepakt door het gebruik van misleidende informatie en tegenstrijdige berichten (experimenteren met geluid en optische illusie) en door de aandacht van het publiek op hun eigen zintuigen te richten. Het stuk heeft als doel het publiek scherper en meer aandachtig te maken. Het geheel is een 60 minuten durend interdisciplinaire uitvoering voor video, MIDI-geprogrammeerde orgel(s) en podiumprestaties bestaande uit gedramatiseerde scènes, video en live-elektronica.

      De uitvoering is boeiend en vermakelijk, met veel precisie en betrokkenheid van alle artiesten en met de actieve deelname van het publiek - het stuk zal ook gericht zijn op het blootleggen van de verborgen manieren die worden gebruikt door nieuwsprogramma's en in reclame en politieke campagnes (afleiding van het grote publiek/de aandacht van het publiek weg van de echte problemen, de aandacht richten op iets anders, of zelfs de informatie 'vervaardigen' voor hun eigen doeleinden). Dit wordt bereikt op verschillende manieren: door op een creatieve manier de geluids- en optische illusie te verkennen met behulp van geluidsbronnen die niet zichtbaar zijn voor het publiek; door The Busy Drone en het Sauer-orgel ‘vanzelf’ te laten spelen; door verstild op te treden; door grenzen te vervagen tussen wat ‘echt’ en wat ‘niet echt’ is, tussen wat live is en wat vanaf ‘tape’ (of voorgeprogrammeerd op een computer) wordt afgespeeld en tussen wie of wat op het gegeven moment het geluid maakt of waar het geluid vandaan komt, enz...

    • Credits
      Concept, muziek, tekst, beweging, video: Jerzy Bielski
      Orgel: Jacob Lekkerkerker
      Orgel/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Stem/beweging: Erwin Dörr, Marieke Dermul
      Video: Igor C. Silva
      Video/Lichten: Felix de Bousies
    • Uitgevoerd
      Orgelpark (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Orgelpark
    • Titel
      |__< \ 3 (tR/sLd.Nr_tK'm) [project #tristanisolde]
    • Beschrijving
      Gebaseerd op de mythe van Tristan en Isolde zelf en niet zozeer op de aanpassing door Wagner of Lang. Gebruik makend van de verschillende kleuren van mannelijke en vrouwelijke stemmen en daarmee experimenterend, maar tegelijkertijd altijd het hoofdonderwerp van het stuk in gedachten houdend, namelijk liefde, met alle obstakels en de tragische context van het originele verhaal.

      Het verkennen van de mogelijkheden van stem (gezongen en gesproken, met gebruik van verschillende geluiden gemoduleerd in de mond, lettergrepen en uitgebreide technieken) speelt een grote rol in de uitvoering. Percussie en live-elektronica (live-verwerking, live sampling, vooraf opgenomen stemmen en andere geluiden) begeleiden de stem, waardoor een achtergrond en contrapunt wordt gecreëerd en er op verschillende manieren aan de hoofdactie wordt gerelateerd.

    • Credits
      Concept, regie, muziek, scenografie, kostuums: Jerzy Bielski
      Stem/beweging: Ine Claes, Vincent van Woerkom, Jerzy Bielski
      Live-elektronica: Igor C. Silva
      Percussie: Tristan Renfrow
    • Uitgevoerd
      Muziekgebouw aan ’t Ij (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Silbersee
    • Titel
      Down/Up
    • Beschrijving
      (…) de klanktaal van de avant-garde is evident in de twee stukken Up en Down. De sopraan rolt r’en, glijdt langs een variëteit aan klanken als ‘aa’, ‘oo’, en ‘e’. Zangers schrapen g’s, pruttelen ‘w, rr, z, ż, g, b, c, k, dż, pff, czsz’ en blazen letterlijk hun laatste adem uit. Zo zoekt Bielski naar een andere taal in zang, een die niet is gebaseert op begrijpelijke woorden. Anderzijds sluit Bielski’s werk aan bij de theatervernieuwer Antonin Artaud die beoogde het theater te ont doen van tekstueel en psychologisch drama en probeerde nieuwe vormen op te trekken aan de hand van beweging, kleur, licht, klank, muziek–het voelbare maar onuitdrukkelijke. Ook Bielski onttrekt symboliek uit een dergelijke denkwijze: verticale lijnen en bewegingen tegenover horziontale; opstaan, (neer) liggen; een enkele not tegenover snelle bewegingen van boven naar beneden; instrumenten horizontal of vertical vasthouden gecombineerd met vreemde speeltechnieken; handbewegingen van links naar rechts en van omhoog naar omlaag: het zijn allemaal elementen die symbolisch bijdragen aan een groter geheel van narratief, een sort ritueel, een flard verhaal, allemaal afhankelijk van de interpretative van de toehoorder/schrouwer.
      – Jan Nieuwenhuis
    • Pers
      (…) sterk was het tweeluik “Up” en “Down” van Jerzy Bielski: een dramatisch oratoriumpje losgesneden van taal en betekenis. De stukken bevatten slimme spiegeleffecten, maar vervoering kwam vooral door de spannende wisselwerking tussen sopraan en instrumentalisten.
      – NRC (Joep Stapel, September 12, 2016)

      Een mooi contrast (...) vormen de doldwaze, energieke stukken “Up” en “Down” van de Poolse componist Jerzy Bielski (1984). Zijn aanpak is uitgesproken theatraal.
      – Culuurpers (Utrecht, Thea Derks, September 10, 2016)

    • Credits
      Muziek, beweging: Jerzy Bielski
      Dirigent: Manoj Kamps
      Sopraan: Sterre Konijn
      Mannelijke stemmen: Arnout Lems, Maciej Straburzyński, Steven van Gils
      Fujara: Raphaela Danksagmüller
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek
    • Gesteund door
      Silbersee, Gaudeamus Muziekweek
    • Titel
      Celebration of Life
    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Regie: Espen Hjort
      Ontwerp van installatie/instrumenten, coaching van uitvoerders: Jerzy Bielski
      Scenografie: Ruben Wijnstock
      Kostuums: Brenda van Geffen
      Dramaturgie: Jessica Kuitenbrouwer
      Uitvoerders: Mees Borgman, Lotte Driessen, Steven Joles, Ervin Dörr
    • Titel
      The Monstrum Band
    • Beschrijving
      Het duistere verhaal van Frankenstein, uitgevonden door Mary Shelley, een Engelse schrijver uit de romantische periode, werd een inspiratie voor Mateusz Pakuła om een gloednieuw stuk te schrijven. Het is een vreemde catalogus van personages, die een gemeenschappelijke noemer delen - ze zijn allemaal gemaakt door de mens. Naast Frankensteins Monster herinnert een auteur Pinokkio en genetisch geprogrammeerde Eva, en gooit ze in een surreële vergadering. Hun therapeutische - muziek - sessie ontwikkelt zich tot een manifest van ideeën en opvattingen over de hedendaagse condities van de mensheid, de grenzen van interferentie in de natuur en waarde van sociale relaties en politieke systemen. De makers van de show verwijzen naar de tradities van het drama van de twintigste eeuw, maar gebruiken ook elementen van poppentheater, muzikale experimenten en het mixen van conventies, waarbij kijkers worden uitgenodigd om de wereld van originele vormen en onontdekte geluiden te ontdekken.
    • Pers
      (...) the authors managed to create something in between a theatre performance and a concert, in which not only a spooky atmosphere, humor (...) but also some ghastly music has its place. And what music that is! Wildly played on everything, which could be brought to a theater (buckets, chains, pipes, bowls, tin boxes, car’s guts, etc. etc.). The effect is great – this anarchist cacophony not only can be listened to but one indeed wants to do it. This, considering the set of bizarre contraptions, really sounds good. From the sort of a punk mantra, in which the peculiar company sings out, quite nicely, a protest song against a bad judgment of matter's lifelessness, all the way to a perverse bossanova about an almost broken tooth (music and instruments’ design – Jerzy Bielski).

      (...) music put together using bizarre instrumentations keeps up to the level.

      It's a real musical anarchy. Tugging chains in a tin bowl is so suggestive that you would like to try to tug yourself. The impression is even greater when this is done by a peculiar gallery of corpses from the club of Frankenstein. However, "The Monstrum Band" is by no means just an ominous rock-punk concert and the conventions’ game. It's definitely more than that.
      – Gazeta Wyborcza (Monika Żmijewska, November 27, 2016)

    • Credits
      Regie: Robert Drobniuch
      Muziek, ontwerp van installatie/instrumenten, coaching van uitvoerders: Jerzy Bielski
      Tekst: Mateusz Pakuła
      Scenografie: Jan Polivka
      Kostuums: Karolina Maksimowicz
      Toneelbeweging: Karolina Garbacik
      Dramaturgische samenwerking: Tomasz Damulewicz
      Scenografie assistent: Kamil Dziedzic
      Uitvoerders: Dagmara Sowa, Paweł Chomczyk, Błażej Twarowski, Andrzej Kuba Sielski
    • Uitgevoerd
      Westflügel (Leipzig), Teatr Lalki i Aktora “Kubuś”, Białostocki Teatr Lalek, Solniki 44 (Polen), Festiwal Konteksty (Poznań), Festiwal Maskarada (Rzeszów)
    • Gesteund door
      Teatr Lalki i Aktora (Kielce, Polen), Grupa Coincidentia
    • Titel
      Red Square, Black Circle, Blue Triangle
    • Beschrijving
      Verbeeldende "elke dag" ritmes en hun zeer verschillende percussie bronnen vormen verschillende micro- en macropatronen - als input voor mogelijke eindeloze mutaties en transformaties.

      Ook een diepe duik nemend in hun timbre- en tekstuele verkenning met behulp van live codering en quadrafonische luidsprekeropstelling.

    • Credits
      Compositie: Jerzy Bielski
      Percussie: Yung-Tuan Ku, Sujin Hwang, Lola Mlacnik, Mauricio Ramirez
      Live elektronica: Felipe Ignacio Noriega
    • Uitgevoerd
      Composers Festival
    • Titel
      The Disappearance of Mrs. Price
    • Beschrijving
      A mime-musictheatre-trhiller

      Imagine: you're wandering around a somewhat wasted, old school terrain. A child signals you to approach. It brings your ear to a pipe and you hear strange voice sounds of a singing class. Through a peephole in a curtain you see an adult group in school uniforms. While you watch them doing a strange ritual, the child whispers in your ear:

      Twenty years ago this class had a teacher.
      Mrs. Price
      One day she disappeared and never came back
      The class stayed. They can't go, they are trapped.
      Some think mrs Price has gone to a better world and they think they will go there too if they do exactly as she did.
      But I think mrs Price disappeared
      I think one of them that killed her
      Come, there is a secret entrance, I can get you inside...

      The moment you've entered the door, the children lock it behind you and run away laughing. You sit down on a schoolbench and find yourself in an oppressing atmosphere, kind of like a dream. The class does a daily school routine that doesn't stop. There seems to be a system that is very organised: everyone has its' fixed place, task and function in the group.But slowly small cracks appear in the machinerie. There are group members that dream of change. That secretly, when no one is watching, dance. That observe the windows closely in order to find a way out. That touch the things mrs Price left behind and dress themselves as her. But the group is very strict and force everyone back into the system. Even after a big shock or change all group members bounce back like puppets on a spiral spring. Nothing is said out loud, everything is concealed. But what happens when the tension becomes unbearable? If the lobsters find out they are slowly being cooked to death?

    • Credits
      Concept & regie: Sjoeke-Marije Wallendal
      Muziek, klanken concept, instrumenten: Jerzy Bielski
      Scenografie & kostuums: Sjoeke-Marije Wallendal
      Uitvoerders: Jerzy Bielski, Panos Iliopoulos, Eva Kijlstra, Anna van Diepen, Mervyn Groot, Aline Combe
    • Uitgevoerd
      SPRUIT Festival
    • Gesteund door
      Kameroperahuis
    • Titel
      Turning Point
    • Beschrijving
      Voor het werk Turning Point uit 2015 kwam voor de eertse keer de samenwerking van de schilder Pim Piët met de Poolse komponist Jerzy Bielski (1984) tot stand. Eén speaker moest buiten het panel worden gemonteerd en dit werd een nieuwe uitdaging voor Piët, niet alleen in de vormgeving, maar ook om de relatie met het schilderij te versterken. Het ronddraaiende object, gemonteerd op het panel werd het intermediair en lijkt signalen op te vangen. Opnieuw de glijdende schaal van het platte vlak naar de visuele en auditieve ruimte, waarbij grenzen vervagen. Dat is ook precies hoe de inrichting van de expositie tot stand is gekomen. De wand is niet alleen drager van de werken op een nieuwe wijze met elkaar te verbinden. Een beweging van een visueel object via ruimte naar klank/noise. Het is aan de kijker om de muzikaliteit ervan te ondergaan.
      – Ingrid van Santen (from the exhibition booklet)
    • Credits
      Schilderij: Pim Piët
      Muziek: Jerzy Bielski
    • Uitgevoerd
      Galerie Sophie (Den Haag), Kadmium (Delft), pARTners Gallery (Rotterdam), De Haagse Kunstkring (Den Haag)
    • Titel
      Bibi Ha Bibi
    • Beschrijving
      Met strakke playsuits, wegen Aloun Marchal en Henrique Furtado elkaar op, staren elkaar aan, staan midden op het podium en huilen diep vanbinnen: de uitdaging is vastgelegd. Van aangezicht tot aangezicht, dicht bij elkaar, samenzwerend en provocerend tegelijkertijd, maken zij zich klaar. Ze verkennen een breed scala aan geluiden en bewegingen met botsende stijlen, van vechtsporten tot plagend kinderachtige games, van rommelende geluiden tot slaapliedjes, van eenvoudige ademhaling tot beestachtig schreeuwen. Progressieve mechanismen drijven de uitvoerders nog verder in hun oefening. Zij bewegen onsamenhangend en openen hun keel meer en meer. De ‘pas de deux’ glijdt van gecontroleerd geweld naar sensualiteit, die beide verontrustend gebaseerd zijn op luisteren, nabootsen en uitwisseling van bewegingen. Geleidelijk raken stemmen en gezichten, lachend en wreed, verstrikt en verward en wedijveren zij met elkaar. Henrique Furtado en Aloun Marchal zijn klaar, eindelijk...
    • Credits
      Concept, makers: Aloun Marchal, Henrique Furtado
      Muziek samenwerking: Jerzy Bielski
      Dramaturgie: Céline Cartillier
      Scenografie, kostuums: Camille Rosa, Rozenn Lamand
      Uitvoerders: Aloun Marchal, Henrique Furtado
    • Uitgevoerd
      verschillende podia in: Parijs, Göthenburg (Zweden), Lissabon (Portugal), Marseille, Toulouse (Frankrijk)
    • Titel
      Zamenhof Project: Breaking the Codes
    • Beschrijving
      Het is een project geïnspireerd op de ideeën en het leven van een taalkunde genie Ludwik Zamenhof. In dit grootschalige interdisciplinaire project creëert Bielski een wereld die overrompelt, uitdaagt en verwart. Zijn werk, geprezen door publiek en pers, is onconventioneel, onbegrensd en bewust niet in hokjes te vatten.  Het internationale gezelschap, bestaande uit acteurs, musici en dansers die gezamenlijk zeven talen spreken, betrekt het publiek in een zoektocht naar (mis)communicatie en taal. Een evenement waarin muziek en visuele elementen als theater, hedendaagse dans, installatie, video, decorontwerp, kostuums en licht totaal geïntegreerd zijn. Ook de traditionele scheiding tussen podium en publiek vervaagt.
      (van Muziekgebouw aan 't IJ website)
    • Pers
      De Poolse muziektheatermaker Jerzy Bielski, artist-in-residence bij Gaudeamus, bracht met Zamenhof Project: Breaking the Codes een tamelijk bizarre ode aan Ludwik Zamenhof, bedenker van het Esperanto en voorvechter voor wereldvrede. Bij Bielski geen precieuze klankexploraties, maar een uitzinnige Babylonische collage van tekstjes en talen, noise, pop, jazz, punk, sketches, clownerie, DNA- en computercodes, Zappa-achtige mafkezerij en publieksparticipatie met vlaggen en schreeuwcommando’s. (…)

      Bielski (die zelf gitaar speelde) en zijn in trainingsjacks gehesen performers zetten een hoogenergetische en goed getimede voorstelling neer, waarin ook ruimte was voor verstilling. (…) gevoel voor theater heeft Bielski ontegenzeggelijk. Zamenhof Project was muzikaal apenkooien voor gevorderden, op hoog tempo en vol overgave.

      NRC ****(Joep Stapel, 6 September 2019)

    • Credits
      Concept, compositie, tekst, installaties/decor ontwerp, artistiek & productieleider: Jerzy Bielski
      (Einde) Regie: Frances Sanders
      Choreography: Sandra Abouav
      (Eerste) Regie: Laura Jakschas
      Decor, kostuums, installaties bouwen: Karolina Maksimowicz
      Lichtontwerp: Thomas Brand
      Video, installaties bouwen: Felix de Bousies
      Audio, video, live-elektronica: Tatiana Rosa

      Stem & beweging:
      Richard Dubelski  (Frankrijk)
      Eva Layla Schipper  (Nederland)
      Felix de Bousies  (België / Griekenland)
      Akim Moiseenkov  (Nederland)
      Pawel Chomczyk (Polen)
      Claire Malchrowicz  (Frankrijk)
      Kirstine Lindemann  (Denemarken)

      Piano, MIDI-keyboard (Asko | Schönberg – K [h] AOS): Tim Sabel
      Percussie, Drums (Asko | Schönberg – K [h] AOS): Noè Rodrigo Gisbert
      Gitaren: Jerzy Bielski

      Productieassistent: Matthijs Mantel

       Zamenhof Project: Breaking the Codes  is een coproductie van Stichting Futurists en Gaudeamus.

    • Uitgevoerd
      Muziekgebouw aan ’t IJ, Het Huis Utrecht, Kelmis (Belgïe)
    • Gesteund door
      Hoofd-partner:  Gaudeamus, Asko|Schönberg

      Andere Partners:
      Fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Adam Mickiewicz Institute, Warsaw Autumn, Compagnie METAtarses, Muziekhuis Utrecht, Het Huis Utrecht, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Amsterdamse Bostheater, Intro In Situ, Meakusma, Universal World Esperanto Association, Esperanto Nederland (Rotterdam), Grupa Coincidentia, Białystok Esperanto Assotiation, Przetwórnia Meblowa Białystok

    • Lees meer
    • Titel
      not only FUTURISTS
    • Beschrijving
      Een muziektheaterproject met als doel het uitvoeren van de poëzie, manifesten en de andere geschriften van de Italiaanse, Russische en Poolse futuristen uit het begin van de 20e eeuw (evenals de anti-futuristische schrijver S.I. Witkiewicz uit dezelfde periode). Het opnieuw creëren van de revolutionaire geest van hun originele uitvoeringen was echter slechts een uitgangspunt of een voorwendsel om een kijkje te nemen in onze hedendaagse samenleving door het 'prisma' van de vaak radicale ideologie en esthetiek van de futuristen.

    • Pers
      This exceptional concert conceived by Jerzy Bielski combines (non) music and theatrical performance to provide an hour-long (art) history lesson laced with humour (…)

      [Futurists is] a group of fearless thinkers who expose our common madness, our willingness to rush headlong into the fray without heeding the outcome. (…)

      They are not cute, they don’t even try to be nice. They are loud, they are brash, they take no prisoners. They brought a goldfish and they’re on a mission to show us that we have a problem, and it’s only going to get worse.
      The Critter (South Africa, Steve Kretzmann, Sep 13 2015)

      Prijzen: Gold Award op het Amsterdam Fringe Festival 2015 (Dioraphte Prijs)

    • Credits
      Concept, tekst, compositie: Jerzy Bielski
      Regie: Laura Jakschas (DE)
      Technisch advies, machines: Felix Bousies (BE/GR), Tatiana Rosa (NL)

      Stem/spel:
      Marko Ivic (HR)
      Pia Podgornik (SL)
      Olga Siemienczuk (DE)
      Matthias Sigurdsson (IC)
      Kirstine Lindemann (DK)
      Jerzy Bielski

      Geprepareerde Piano/Live Electronica: Panos Iliopoulos (GR)
      Live Electronica: Akim Moiseenkov (NL)
      Drums/Gevonden Voorwerpen: Tristan Renfrow (USA), Olaf Rykała (PL)

    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek, Amsterdam Fringe Festival, National Arts Festival (South Africa), Café OTO (London), Theater Bellevue, Theater Kikker, RASA, Mazowiecki Instytut Kultury (Warschau), MOCAK (Kraków)
    • Gesteund door
      Amsterdams Fonds voor de Kunst, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Fonds Podiumkunsten
    • Lees meer
    • Titel
      MORE (White-Red-Black)
    • Beschrijving
      Een anti-oorlogsstuk waarin de onderliggende doelen van directeuren van grote bedrijven, bankiers en politici worden blootgelegd, waardoor ze bloedige conflicten over de hele wereld beginnen en leiden. Deze collage van beelden, angstaanjagend en mooi tegelijk, soundscapes en precieze choreografieën contrasteert vaak met de melancholieke delen in het stuk, die de vredige, paradijselijke omgeving van het Bostheater benadrukken en onze afstand tot het geweld dat elke dag om ons heen plaatsvindt. Op een bepaald moment breken de artiesten dit contract en nemen zij de actie van het podium en brengen het dichter bij het publiek, zodat het uiteindelijk een heel nieuwe ervaring wordt.

      Het podium van het Amsterdamse Bostheater doet dienst als zee, of deze nou gevuld is met olie of met vluchtelingen. De opzichzelfstaande beelden in deze performance werken surreëel tegen de paradijselijke achtergrond van het Bostheater. Twee werelden komen samen die onze afstand of achteloosheid tot de 'andere wereld' blootleggen, die elke dag elk moment bestaat.

      Interdisciplinary piece for 7 performers (actors, dancers, musicians), putting the powerful people of the world (multinational corporation directors, politicians, bankers, etc.), next to the ones affected the most by their decisions (homeless people, soldiers taking part in wars, their civilian victims and refugees), confronted with the 'average public members'. The effects which come out of this are from highly poetic and lyrical up to absurd and hyper realistic, connected to our every day world, however intertwined with abstract musical and visual images and soundscapes.

      The piece is rich in unusual sound layers and strong visual elements. Dramatised and choreographed scenes are accompanied by spoken voice arrangements, live percussion, electronics, guitar and a prerecorded soundtrack.

    • Pers
      Muzikaal ijzersterk (…)
      – Het Parool  (Amsterdam, Sander Janssens, July 4, 2016)

      Jerzy Bielski laat enkele musici, drie spelers en een technicus/inspeciënt bezit nemen (dit is zeer letterlijk te nemen) van deze enorme ruimte, van dit sciencefictionkerkhof. Zij vertellen met hun voorstelling (More – White/Red/Black) een verhaal-dat-geen-verhaal-is, over zelfvoldane ego’s die zich net iets te comfortabel wanen en mede daarom worden overrompeld door een stroboscopisch uitgelichte war on terror. Als de drie spelers volledig voor halfdood in de touwen hangen en door de inspeciënt pre-mortaal onder de aarde worden gewerkt, vertellen de zoeklichten hoog boven ons dat wij nu aan de beurt zijn, wij kijkers op de tribune. Wat er daarna gebeurt verklappen we hier niet.
      De Groene Amsterdammer  (Amsterdam, Loek Zonneveld, July 7, 2016)

    • Credits
      Concept, text, muziek, choreografie, scenografie, costuums, licht: Jerzy Bielski
      Scenografie Assistent: Maciej Nosal
      Acteurs: Eline van Gils, Joey Schrouwen, Mees Borgman, Maciej Nosal
      Geprepareede piano/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Drums/Percussie: Tristan Renfrow
      Gitaren: Jerzy Bielski
    • Uitgevoerd
      Amsterdamse Bostheater
    • Gesteund door
      Amsterdamse Bostheater
    • Lees meer
    • Titel
      Circuit

    • Beschrijving
      Hoewel je een prozaïsche naam als Circuit misschien niet op een festivalaffiche zal vinden, belichaamt de modus operandi van dit stel allerlei soorten van absurd. Circuit is niet zozeer een band maar eerder een lab van muzikale Gekke Wetenschappers. Dit aantrekkelijke collectief brengt de satirische slogan van Devo, het hectische genre-hoppen van Mr. Bungle en de slapstick theatrics van Zappa en zijn Moeders samen. Als deze namen trouw blijven aan jou, zal je echter weten dat er niets is dat op een afstand vergelijkbaar is met Circuits allernieuwste muzikale smorgasbord en eigenzinnige geintjes.
      (Bron: website “Le Guess Who?”)

      Zeer experimentele rock, jazz, vrijgevochten acht-delige avant-garde, energieke, eclectische en elektrische ˙&*^!&•¶_%' band Circuit, met veel live elektronica, harp, cello, klassieke “hedendaagse” geluiden, sterk ritme en blazerssectie, overal improviseren, enz. enz.. enz… De band is in 2009 in Londen, Verenigd Koninkrijk, gevormd uit mensen met verschillende achtergronden, landen en omgevingen: jazz, sonic arts, klassiek, Middlesex Universiteit, Europa, Azië en Amerika(s). Ze hebben internationaal getoerd en sindsdien uitgebreid opgenomen.

    • Pers
      A rollicking, ingenious, painstakingly orchestrated record that draws from nearly every available genre of music, Circuit’s “Codes” is an achievement bespeaking musical creative greatness and genuine artistic integrity in its each and every attribute. (…) Like a novel by James Joyce, the album is chock full with signs and symbols.
      – MondoTunes (USA, Sean McCauley, November 2012)

      One of the main strengths of the band is its front man Jerzy Bielski (…) Circuit’s music is a patchwork of all possible styles, a blend of music and performance art that combines sound and silence, images, samples and murmurs. It’s a deconstructionist approach to music; the band misleads its audience with sudden changes of rhythm, style and instrumentation.
      – Port Kultury (Gdańsk, Katarzyna Gajewska, October 26, 2012)

      A song called ‘Thank you from the mountain’ simply knocks you off your feet
      – Cooltura (London, Piotr Dobroniak, June 19, 2011)

      The concert was excellent. It testifies to the fact that young people are, unselfconsciously, making sounds and harmonies that are beyond the comprehension of those who just sit in front of their TV.
      – SPATiF (Sopot, Arkadiusz Hronowski, 25 October 2012)

      Jerzy also writes music for theatre and shows up in various music projects, which provides evidence of his indefatigable artistic resources and hunger for creativity. (…) With mathematical precision, he has been drawing up notes, polishing lyrics and gathering the best musicians to complete his ambitious project [Circuit].
      – Kobieta w UK (London, Małgorzata Przymierska, 3 March 2010)

      The band sounds like nothing else before them, even if some compare the group to the likes of Frank Zappa, Pink Floyd, Loose Tubes or classical composer Gyorgy Ligeti – there are moments when these wide-ranging influences are apparent, but it is safe to say that the style of Circuit is eclectic
      and can only be described as a mixture of many styles with an emphasis on rock and with an experimental approach to form, where tight rhythms and fast tempos contrast with open out-of- time free solos.

      [Circuit] is much more than nine instruments on one stage. It‘s a real riddle for a music lover and can by no means can be pigeonholed or bore.
      – Goniec Polski (The Polish Times, London, issue 372, 22 April 2011)

      Prijzen: Emerging Excellence Award (Musicians Benevolent Fund, VK)

    • Credits
      Muziek & tekst: Jerzy Bielski
      Stem & gitaar: Jerzy Bielski
      Trompet: Matt Ellis
      Bas: Ed Babar, Theo Ziarkas, Geoff Threadgold
      Harp: Cristina Di Bernardi
      Cello: Evva Mizerska, Sarah Joyce
      Live Electronica: Felix Bousies, Kacper Ziemianin
      Drums: Zach McCullough, Daniel Jekey
      Tenor Saxofoon: Seb Silas, Claire Ellis, Dan Mays, Rob Cope
      Piano: Maria Chiara Argiro, Ewan Duffus, Espen Tjalve, Rob Barron
      Trombone: David Lalljee
    • Uitgevoerd
      Verschillende podia in Engeland, België, Nederland and Polen
    • Gesteund door
      Musicians Benevolent Fund (VK)
    • Lees meer
    • Titel
      + - / , 1 = _ ; X %
    • Beschrijving
      Tijdens een 'bestuursvergadering' verkennen vier performers de dagelijkse invloed van de wereld van banken en grote bedrijven op ons leven. Met ritme, stemmen, zorgvuldig bestudeerde bewegingen en gezichtsuitdrukkingen leggen ze de onderliggende boodschappen en verborgen doelen van die specifieke wereld bloot terwijl deze boodschappen en doelen gelijktijdig worden verdraaid en vervormd. Het publiek is een actieve deelnemer, in navolging van de obsessieve drang van de leiders om competitie en de wil om de verlangens en dromen van mensen te beheersen. Snelle, dynamische actie betrekt het publiek letterlijk bij de uitvoering, waardoor het een meeslepende ervaring wordt.

    • Pers
      Het succes van de voorstelling ligt niet alleen in het feit dat er met bescheiden middelen (stoelen, tafels, papier en een enkele beamer) overtuigend een heel universum wordt opgeroepen waarin de toeschouwers niet anders dan in mee kunnen gaan. Het succes ligt evenzeer in de tot detail uitgewerkte choreografie waarmee de makers in de vergader-arena verbeten, bijna agressief, de sfeer naar hun hand zetten. 
      Theaterkrant **** (Nederland, Pieter Rings, September 2016)

      Dit is een voorstelling die je niet zomaar vergeet. (…) De manier waarop Bielski en Abouav theater maken is allesbehalve traditioneel.
      – Het Parool ****   (Amsterdam, Camila Bennink, September 2016)

      The true impact of + _ /, = _ X%  by composer Jerzy Bielski, comes with the delirious criticism of the irrational chaos of financial markets, using the means of systematic choreography. That’s why, we are delighted to say, that the project will continue and you will be able to revisit it soon.
      – Ballroom Review of Dance    (Paris, Marie Juliette Verga, December, 2015)

      (…) in this funny and participative piece the composer closely looks at expectations, behaviors and troubles. The point of the game is to be as close to the audience as possible. In his recent works, the artist has been seeking to integrate the audience in a more and more participative way. It’s a new opportunity to experience/experiment with other forms of relationships between sound environment and viewers’ reception.
      – Royaumont Festival   (Paris, Irène Filiberti, August 2015)

      Prijzen:
      Finalist van de Dance Élargie International Competition
      (Seoul, South Korea, 2016)

    • Credits
      Concept, muziek, tekst, scenografie: Jerzy Bielski
      Danse samenwerking: Sandra Abouav (FR)
      Muziek samenwerking: Stopcontact (NL)
      Uitvoerders: Sabine Rivière, Panos Iliopoulos, S. Abouav, J. Bielski
    • Uitgevoerd
      SPRING Festival (Utrecht), Festival de Royaumont (France), Amsterdam Fringe Festival, Gaudeamus Muziekweek, Gaudeamus Sessions (Utrecht) Danse Èlargie festival (Seoul)
    • Gesteund door
      Stichting Gaudeamus, Royaumont Foundation, Fonds Podiumkunsten
    • Lees meer
    • Titel
      Yes No!
    • Beschrijving
      Manipulatie door reguliere media, grote bedrijven en politici en de invloed ervan op ons dagelijks leven. Het onderwerp van dit stuk wordt aangepakt door het gebruik van misleidende informatie en tegenstrijdige berichten (experimenteren met geluid en optische illusie) en door de aandacht van het publiek op hun eigen zintuigen te richten. Het stuk heeft als doel het publiek scherper en meer aandachtig te maken. Het geheel is een 60 minuten durend interdisciplinaire uitvoering voor video, MIDI-geprogrammeerde orgel(s) en podiumprestaties bestaande uit gedramatiseerde scènes, video en live-elektronica.

      De uitvoering is boeiend en vermakelijk, met veel precisie en betrokkenheid van alle artiesten en met de actieve deelname van het publiek - het stuk zal ook gericht zijn op het blootleggen van de verborgen manieren die worden gebruikt door nieuwsprogramma's en in reclame en politieke campagnes (afleiding van het grote publiek/de aandacht van het publiek weg van de echte problemen, de aandacht richten op iets anders, of zelfs de informatie 'vervaardigen' voor hun eigen doeleinden). Dit wordt bereikt op verschillende manieren: door op een creatieve manier de geluids- en optische illusie te verkennen met behulp van geluidsbronnen die niet zichtbaar zijn voor het publiek; door The Busy Drone en het Sauer-orgel ‘vanzelf’ te laten spelen; door verstild op te treden; door grenzen te vervagen tussen wat ‘echt’ en wat ‘niet echt’ is, tussen wat live is en wat vanaf ‘tape’ (of voorgeprogrammeerd op een computer) wordt afgespeeld en tussen wie of wat op het gegeven moment het geluid maakt of waar het geluid vandaan komt, enz...

    • Credits
      Concept, muziek, tekst, beweging, video: Jerzy Bielski
      Orgel: Jacob Lekkerkerker
      Orgel/live elektronica: Panos Iliopoulos
      Stem/beweging: Erwin Dörr, Marieke Dermul
      Video: Igor C. Silva
      Video/Lichten: Felix de Bousies
    • Uitgevoerd
      Orgelpark (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Orgelpark
    • Lees meer
    • Titel
      |__< \ 3 (tR/sLd.Nr_tK'm) [project #tristanisolde]
    • Beschrijving
      Gebaseerd op de mythe van Tristan en Isolde zelf en niet zozeer op de aanpassing door Wagner of Lang. Gebruik makend van de verschillende kleuren van mannelijke en vrouwelijke stemmen en daarmee experimenterend, maar tegelijkertijd altijd het hoofdonderwerp van het stuk in gedachten houdend, namelijk liefde, met alle obstakels en de tragische context van het originele verhaal.

      Het verkennen van de mogelijkheden van stem (gezongen en gesproken, met gebruik van verschillende geluiden gemoduleerd in de mond, lettergrepen en uitgebreide technieken) speelt een grote rol in de uitvoering. Percussie en live-elektronica (live-verwerking, live sampling, vooraf opgenomen stemmen en andere geluiden) begeleiden de stem, waardoor een achtergrond en contrapunt wordt gecreëerd en er op verschillende manieren aan de hoofdactie wordt gerelateerd.

    • Credits
      Concept, regie, muziek, scenografie, kostuums: Jerzy Bielski
      Stem/beweging: Ine Claes, Vincent van Woerkom, Jerzy Bielski
      Live-elektronica: Igor C. Silva
      Percussie: Tristan Renfrow
    • Uitgevoerd
      Muziekgebouw aan ’t Ij (Amsterdam)
    • Gesteund door
      Silbersee
    • Lees meer
    • Titel
      Down/Up
    • Beschrijving
      (…) de klanktaal van de avant-garde is evident in de twee stukken Up en Down. De sopraan rolt r’en, glijdt langs een variëteit aan klanken als ‘aa’, ‘oo’, en ‘e’. Zangers schrapen g’s, pruttelen ‘w, rr, z, ż, g, b, c, k, dż, pff, czsz’ en blazen letterlijk hun laatste adem uit. Zo zoekt Bielski naar een andere taal in zang, een die niet is gebaseert op begrijpelijke woorden. Anderzijds sluit Bielski’s werk aan bij de theatervernieuwer Antonin Artaud die beoogde het theater te ont doen van tekstueel en psychologisch drama en probeerde nieuwe vormen op te trekken aan de hand van beweging, kleur, licht, klank, muziek–het voelbare maar onuitdrukkelijke. Ook Bielski onttrekt symboliek uit een dergelijke denkwijze: verticale lijnen en bewegingen tegenover horziontale; opstaan, (neer) liggen; een enkele not tegenover snelle bewegingen van boven naar beneden; instrumenten horizontal of vertical vasthouden gecombineerd met vreemde speeltechnieken; handbewegingen van links naar rechts en van omhoog naar omlaag: het zijn allemaal elementen die symbolisch bijdragen aan een groter geheel van narratief, een sort ritueel, een flard verhaal, allemaal afhankelijk van de interpretative van de toehoorder/schrouwer.
      – Jan Nieuwenhuis
    • Pers
      (…) sterk was het tweeluik “Up” en “Down” van Jerzy Bielski: een dramatisch oratoriumpje losgesneden van taal en betekenis. De stukken bevatten slimme spiegeleffecten, maar vervoering kwam vooral door de spannende wisselwerking tussen sopraan en instrumentalisten.
      – NRC (Joep Stapel, September 12, 2016)

      Een mooi contrast (…) vormen de doldwaze, energieke stukken “Up” en “Down” van de Poolse componist Jerzy Bielski (1984). Zijn aanpak is uitgesproken theatraal.
      – Culuurpers (Utrecht, Thea Derks, September 10, 2016)

    • Credits
      Muziek, beweging: Jerzy Bielski
      Dirigent: Manoj Kamps
      Sopraan: Sterre Konijn
      Mannelijke stemmen: Arnout Lems, Maciej Straburzyński, Steven van Gils
      Fujara: Raphaela Danksagmüller
    • Uitgevoerd
      Gaudeamus Muziekweek
    • Gesteund door
      Silbersee, Gaudeamus Muziekweek
    • Lees meer
    • Titel
      Celebration of Life

    • Beschrijving
      .
    • Credits
      Regie: Espen Hjort
      Ontwerp van installatie/instrumenten, coaching van uitvoerders: Jerzy Bielski
      Scenografie: Ruben Wijnstock
      Kostuums: Brenda van Geffen
      Dramaturgie: Jessica Kuitenbrouwer
      Uitvoerders: Mees Borgman, Lotte Driessen, Steven Joles, Ervin Dörr
    • Lees meer
    • Titel
      The Monstrum Band

    • Beschrijving
      Het duistere verhaal van Frankenstein, uitgevonden door Mary Shelley, een Engelse schrijver uit de romantische periode, werd een inspiratie voor Mateusz Pakuła om een gloednieuw stuk te schrijven. Het is een vreemde catalogus van personages, die een gemeenschappelijke noemer delen - ze zijn allemaal gemaakt door de mens. Naast Frankensteins Monster herinnert een auteur Pinokkio en genetisch geprogrammeerde Eva, en gooit ze in een surreële vergadering. Hun therapeutische - muziek - sessie ontwikkelt zich tot een manifest van ideeën en opvattingen over de hedendaagse condities van de mensheid, de grenzen van interferentie in de natuur en waarde van sociale relaties en politieke systemen. De makers van de show verwijzen naar de tradities van het drama van de twintigste eeuw, maar gebruiken ook elementen van poppentheater, muzikale experimenten en het mixen van conventies, waarbij kijkers worden uitgenodigd om de wereld van originele vormen en onontdekte geluiden te ontdekken.
    • Pers
      (…) the authors managed to create something in between a theatre performance and a concert, in which not only a spooky atmosphere, humor (…) but also some ghastly music has its place. And what music that is! Wildly played on everything, which could be brought to a theater (buckets, chains, pipes, bowls, tin boxes, car’s guts, etc. etc.). The effect is great – this anarchist cacophony not only can be listened to but one indeed wants to do it. This, considering the set of bizarre contraptions, really sounds good. From the sort of a punk mantra, in which the peculiar company sings out, quite nicely, a protest song against a bad judgment of matter’s lifelessness, all the way to a perverse bossanova about an almost broken tooth (music and instruments’ design – Jerzy Bielski).

      (…) music put together using bizarre instrumentations keeps up to the level.

      It’s a real musical anarchy. Tugging chains in a tin bowl is so suggestive that you would like to try to tug yourself. The impression is even greater when this is done by a peculiar gallery of corpses from the club of Frankenstein. However, “The Monstrum Band” is by no means just an ominous rock-punk concert and the conventions’ game. It’s definitely more than that.
      – Gazeta Wyborcza (Monika Żmijewska, November 27, 2016)

    • Credits
      Regie: Robert Drobniuch
      Muziek, ontwerp van installatie/instrumenten, coaching van uitvoerders: Jerzy Bielski
      Tekst: Mateusz Pakuła
      Scenografie: Jan Polivka
      Kostuums: Karolina Maksimowicz
      Toneelbeweging: Karolina Garbacik
      Dramaturgische samenwerking: Tomasz Damulewicz
      Scenografie assistent: Kamil Dziedzic
      Uitvoerders: Dagmara Sowa, Paweł Chomczyk, Błażej Twarowski, Andrzej Kuba Sielski
    • Uitgevoerd
      Westflügel (Leipzig), Teatr Lalki i Aktora “Kubuś”, Białostocki Teatr Lalek, Solniki 44 (Polen), Festiwal Konteksty (Poznań), Festiwal Maskarada (Rzeszów)
    • Gesteund door
      Teatr Lalki i Aktora (Kielce, Polen), Grupa Coincidentia
    • Lees meer
    • Titel
      Red Square, Black Circle, Blue Triangle
    • Beschrijving
      Verbeeldende "elke dag" ritmes en hun zeer verschillende percussie bronnen vormen verschillende micro- en macropatronen - als input voor mogelijke eindeloze mutaties en transformaties.

      Ook een diepe duik nemend in hun timbre- en tekstuele verkenning met behulp van live codering en quadrafonische luidsprekeropstelling.

    • Credits
      Compositie: Jerzy Bielski
      Percussie: Yung-Tuan Ku, Sujin Hwang, Lola Mlacnik, Mauricio Ramirez
      Live elektronica: Felipe Ignacio Noriega
    • Uitgevoerd
      Composers Festival
    • Lees meer
    • Titel
      The Disappearance of Mrs. Price
    • Beschrijving
      A mime-musictheatre-trhiller

      Imagine: you're wandering around a somewhat wasted, old school terrain. A child signals you to approach. It brings your ear to a pipe and you hear strange voice sounds of a singing class. Through a peephole in a curtain you see an adult group in school uniforms. While you watch them doing a strange ritual, the child whispers in your ear:

      Twenty years ago this class had a teacher.
      Mrs. Price
      One day she disappeared and never came back
      The class stayed. They can't go, they are trapped.
      Some think mrs Price has gone to a better world and they think they will go there too if they do exactly as she did.
      But I think mrs Price disappeared
      I think one of them that killed her
      Come, there is a secret entrance, I can get you inside...

      The moment you've entered the door, the children lock it behind you and run away laughing. You sit down on a schoolbench and find yourself in an oppressing atmosphere, kind of like a dream. The class does a daily school routine that doesn't stop. There seems to be a system that is very organised: everyone has its' fixed place, task and function in the group.But slowly small cracks appear in the machinerie. There are group members that dream of change. That secretly, when no one is watching, dance. That observe the windows closely in order to find a way out. That touch the things mrs Price left behind and dress themselves as her. But the group is very strict and force everyone back into the system. Even after a big shock or change all group members bounce back like puppets on a spiral spring. Nothing is said out loud, everything is concealed. But what happens when the tension becomes unbearable? If the lobsters find out they are slowly being cooked to death?

    • Credits
      Concept & regie: Sjoeke-Marije Wallendal
      Muziek, klanken concept, instrumenten: Jerzy Bielski
      Scenografie & kostuums: Sjoeke-Marije Wallendal
      Uitvoerders: Jerzy Bielski, Panos Iliopoulos, Eva Kijlstra, Anna van Diepen, Mervyn Groot, Aline Combe
    • Uitgevoerd
      SPRUIT Festival
    • Gesteund door
      Kameroperahuis
    • Lees meer
    • Titel
      Turning Point

    • Beschrijving
      Voor het werk Turning Point uit 2015 kwam voor de eertse keer de samenwerking van de schilder Pim Piët met de Poolse komponist Jerzy Bielski (1984) tot stand. Eén speaker moest buiten het panel worden gemonteerd en dit werd een nieuwe uitdaging voor Piët, niet alleen in de vormgeving, maar ook om de relatie met het schilderij te versterken. Het ronddraaiende object, gemonteerd op het panel werd het intermediair en lijkt signalen op te vangen. Opnieuw de glijdende schaal van het platte vlak naar de visuele en auditieve ruimte, waarbij grenzen vervagen. Dat is ook precies hoe de inrichting van de expositie tot stand is gekomen. De wand is niet alleen drager van de werken op een nieuwe wijze met elkaar te verbinden. Een beweging van een visueel object via ruimte naar klank/noise. Het is aan de kijker om de muzikaliteit ervan te ondergaan.
      – Ingrid van Santen (from the exhibition booklet)
    • Credits
      Schilderij: Pim Piët
      Muziek: Jerzy Bielski
    • Uitgevoerd
      Galerie Sophie (Den Haag), Kadmium (Delft), pARTners Gallery (Rotterdam), De Haagse Kunstkring (Den Haag)
    • Lees meer
    • Titel
      Bibi Ha Bibi

    • Beschrijving
      Met strakke playsuits, wegen Aloun Marchal en Henrique Furtado elkaar op, staren elkaar aan, staan midden op het podium en huilen diep vanbinnen: de uitdaging is vastgelegd. Van aangezicht tot aangezicht, dicht bij elkaar, samenzwerend en provocerend tegelijkertijd, maken zij zich klaar. Ze verkennen een breed scala aan geluiden en bewegingen met botsende stijlen, van vechtsporten tot plagend kinderachtige games, van rommelende geluiden tot slaapliedjes, van eenvoudige ademhaling tot beestachtig schreeuwen. Progressieve mechanismen drijven de uitvoerders nog verder in hun oefening. Zij bewegen onsamenhangend en openen hun keel meer en meer. De ‘pas de deux’ glijdt van gecontroleerd geweld naar sensualiteit, die beide verontrustend gebaseerd zijn op luisteren, nabootsen en uitwisseling van bewegingen. Geleidelijk raken stemmen en gezichten, lachend en wreed, verstrikt en verward en wedijveren zij met elkaar. Henrique Furtado en Aloun Marchal zijn klaar, eindelijk...
    • Credits
      Concept, makers: Aloun Marchal, Henrique Furtado
      Muziek samenwerking: Jerzy Bielski
      Dramaturgie: Céline Cartillier
      Scenografie, kostuums: Camille Rosa, Rozenn Lamand
      Uitvoerders: Aloun Marchal, Henrique Furtado
    • Uitgevoerd
      verschillende podia in: Parijs, Göthenburg (Zweden), Lissabon (Portugal), Marseille, Toulouse (Frankrijk)
    • Lees meer